Relevantie Wilhelmus voor kabinetsbeleid

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Sep 22 12:36:47 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>  Wat serieuzer: ik vind het dus een vreselijke opmerking, dat zuur en
>  dat zoet. Het is zeer denigrerend voor de slachtoffers van dit beleid
>  - men zal maar uit de WAO gegooid zijn, zonder inkomen zitten en een
>  verantwoordelijke daarvoor zoiets als 'zuur' horen afdoen en tegelijk
>  'zoet' in het vooruitzicht gesteld krijgen...

Dan in een situatie terecht komt waarbij er 2000 arbeidsplaatsen in het
vooruitzicht worden gesteld, maar waar een simpel telefoontje naar het
bedoelde bedrijf een hardgrondige ontkenning volgt en waarvoor lokaal al
'betalingen' zijn verricht met zoveel bannen in het vooruitzicht, dan
komt er dus geen zoet. Lees (zie lijstje) en huiver....

En tot overmaat van ramp is de lokale (en provinciale) politiek
gemuilkorft. Die ondezoeken niets, die zeggen niets, die doen niets ....

Je weet dus niet meer op wie je een stem uit moet brengen wil je in de
gelegenheid gesteld worden om in aanmerking te komen voor een betaalde
baan.

een lijstje:
"

Venray: gemeente heeft baat bij Maessen-deal
Venray -  zaterdag 10 september 2005

http://www.limburger.nl/Pagina/0,7090,31-1-2-2501-2791164-1438-730825-,00.html
'Niets mis met Maessen-deal'
Venray - vrijdag 09 september 2005
?Er is helemaal niets mis met de deal die Venray met Maessen heeft
gesloten. Integendeel, de gemeente heeft er alleen maar baat bij
gehad.'' Wethouder L.Heldens (CDA, Financiën) doorbrak woensdag het
stilzwijgen van de gemeente over de zogenaamde BMW-affaire.

http://www.limburger.nl/Pagina/0,7090,31-1-2-2501-2789085-1438-730825-,00.html
http://www.limburger.nl/Pagina/0,7090,31-1-2039--2789085-1471--,00.html
Staten eisen openheid in BMW-affaire

Parkstad - maandag, 05 september 2005
Maastricht/Venray -

http://www.limburger.nl/Pagina/0,7090,31-1-2039--2781741-1471--,00.html
'Dossier BMW moet openbaar'

Limburg Algemeen - zaterdag, 03 september 2005
Maastricht/Venray - De Limburgse politiek eist dat het dossier over de
zogenaamde BMW-affaire in Venray zo snel mogelijk openbaar wordt.

http://www.limburger.nl/Pagina/0,7090,31-1-2039--2779645-1471--,00.html
Politiek eist openheid over BMW-affaire

Sittard/Geleen - zaterdag, 03 september 2005
Maastricht -

http://www.limburger.nl/Pagina/0,7090,31-1-2039--2779711-1471--,00.html
Provincie praat over BMW-affaire
Venlo/Venray - dinsdag, 30 augustus 2005

http://www.limburger.nl/Pagina/0,7090,31-1-2039--2771810-1471--,00.html
Te veel vragen onbeantwoord in BMW-affaire
Venlo/Venray - woensdag, 24 augustus 2005

http://www.limburger.nl/Pagina/0,7090,31-1-2039--2761852-1471--,00.html
Te veel vragen onbeantwoord in BMW-affaire
Venlo/Venray - woensdag, 24 augustus 2005

http://www.limburger.nl/Pagina/0,7090,31-1-2039--2761868-1471--,00.html
Te veel vragen onbeantwoord in BMW-affaire
Limburg Algemeen - woensdag, 24 augustus 2005

http://www.limburger.nl/Pagina/0,7090,31-1-2039--2762085-1471--,00.html
BMW noemt vestiging Venray 'lügen'
Limburg Algemeen - woensdag, 17 augustus 2005
München/Maastricht - De top van BMW in München heeft besloten zich vanaf
nu niet meer te mengen in de affaire rond de voorgenomen vestiging van
een assemblagefabriek van het autoconcern in Venray.

http://www.limburger.nl/Pagina/0,7090,31-1-2039--2750054-1471--,00.html
BMW mengt zich niet meer in affaire
Venlo/Venray , Venray - woensdag, 17 augustus 2005

http://www.limburger.nl/Pagina/0,7090,31-1-2039--2750177-1471--,00.html
BMW wil zich niet meer mengen in affaire Venray
Venlo/Venray - woensdag, 17 augustus 2005

http://www.limburger.nl/Pagina/0,7090,31-1-2039--2750258-1471--,00.html
Bedrijf erkent: geen BMW-deal

Voorpagina - dinsdag, 16 augustus 2005
München/Venray - Directeur R.Krebbekx van Maessen Bedrijven in Venray
heeft in een fax aan de hoofdvestiging van BMW in München toegegeven
geen deal te hebben gesloten met het autoconcern voor de vestiging van
een assemblagefabriek in Venray.

http://www.limburger.nl/Pagina/0,7090,31-1-2039--2748247-1471--,00.html
'De grote klapper' kwam niet
Limburg Algemeen - vrijdag, 12 augustus 2005

http://www.limburger.nl/Pagina/0,7090,31-1-2039--2742967-1471--,00.html
BMW-affaire: angst, scoringsdrang en naïviteit

Voorpagina , Limburg Algemeen - vrijdag, 12 augustus 2005
Venray - Hoe is het mogelijk dat Venray en de provincie zich twee jaar
aan het lijntje hebben laten houden over de komst van een nieuwe
BMW-fabriek?

http://www.limburger.nl/Pagina/0,7090,31-1-2039--2743000-1471--,00.html
Statenfracties: snel helderheid BMW-affaire
Limburg Algemeen - vrijdag, 12 augustus 2005

http://www.limburger.nl/Pagina/0,7090,31-1-2039--2742978-1471--,00.html
BMW-plan Limburg is zeepbel

Voorpagina , Limburg Algemeen - donderdag, 11 augustus 2005
Venray/München - Twee jaar lang hebben de gemeente Venray en het
dagelijks bestuur van de provincie tevergeefs en volledig overbodig
voorbereidingen getroffen voor de vestiging van een autofabriek van het
Duitse wereldconcern BMW. Die assemblagefabriek voor de nieuwe serie 1
van BMW zou een investering van bijna een miljard betekenen en voor 2000
nieuwe arbeidsplaatsen in de regio zorgen.

http://www.limburger.nl/Pagina/0,7090,31-1-2039--2740582-1471--,00.html
BMW noemt verhaal klinkklare nonsens
Limburg Algemeen - donderdag, 11 augustus 2005

http://www.limburger.nl/Pagina/0,7090,31-1-2039--2740592-1471--,00.html
BMW noemt verhaal klinkklare nonsens
Venlo/Venray - donderdag, 11 augustus 2005

http://www.limburger.nl/Pagina/0,7090,31-1-2039--2740765-1471--,00.html
"

Transparantie ?

Leve de democratie.

>  Enfin, de bekende wereldvreemdheid van dit kabinet.
>  Over twee minuten zal Balkenende daarvan wel weer een aantal voorbeel-
>  den tonen, vrees ik.

Nou, lang heb je niet moeten wachten op de wereldvreemdheid van dit
kabinet. Het prijst haar wanbeleid de hemel in op 'vragen' die dit
kabinet zichzelf gesteld heeft en als haar taak ziet. Let op: zichzelf
gesteld heeft en heeft naar de haar bekende weg (als een blind paard)
oude oplossingen naar voren geschoven met de nevengedachte dat er ook
immers geen andere oplosssingen zijn behalve uiteraard de verheven
'visie' van dit wereld vreemd kabinet zelf.

Zo is de zogenaamde veiligheid toegenomen. Ja ja, toegenomen he!!!!!!!!

Kwakzalver Hoogervorst (je weet wel, die zelfopwekkende brakende man,
anorexia patienten het goede voorbeld gevend) - zo iemand moet je hebben
als minister van Volksgezondheid- "Het menselijk gevoel van veiligheid
is omhoog gegaan", raaskalde kwakzalver Hoogervorst daar in een
interview met Karel van de Graaf, in 2 vandaag van een dezer dagen.

Een beetje Minister van Volksgezondheid zou natuurlijk te hoop lopen
tegen een dergelijk fanta(sie) redenering.

"Veiligheid" is immers een abstract begrip, dat nooit en te nimmer
stijgt of daalt. En als je al inhoudelijk daarover iets kunt zeggen is
dat je in dit land volkomen onschuldig kunt worden veroordeeld. Dus
hoezo de veiligheid is toegenomen? Welke veiligheid?

Onlangs bracht AIVD een rapport uit over Lonsdale jongeren en noemde
daarin bestuurders medeschuldig aan de ontstane situatie.

http://www.minbzk.nl/veiligheid/algemene/publicaties/aanbieding_aivd_nota

"
4. Samenvatting en conclusie

Beeldbepalend binnen ongeorganiseerd extreemrechts in Nederland zijn
momenteel vooral de groepen autochtone jongeren die zich, op velerlei
manieren en al dan niet politiek gemotiveerd, bezighouden met het
uitdragen van een extreem rechtse of racistische boodschap. Daarbij
maken zij gebruik van extreemrechtse symbolen. Mede daardoor komen zij
regelmatig in botsing met allochtone jongeren en de lokale autoriteiten.
Bij incidenten die op deze manier worden veroorzaakt, is alleen al het
uiterlijke extreemrechtse vertoon voldoende voor grote maatschappelijke
weerstand. Hoewel het hier doorgaans gaat om jongeren die zich voor het
overgrote deel zonder politieke ideologie in losse verbanden
manifesteren, is de gepercipieerde dreiging die van hen uitgaat groot.

Deze gepercipieerde dreiging wordt nog eens vergroot omdat een aantal
van hen zich uniform kleedt in kleding die met extreemrechts wordt
geassocieerd. Een dergelijk kledingmerk is Lonsdale en in de volksmond
worden deze jongeren dan ook wel “Lonsdale-jongeren” genoemd. In feite
betreft het hier echter de zogenaamde gabbers. Gabber is een
jongerensubcultuur die al enkele jaren in Nederland aanwezig en geldt
momenteel als de dominante jongerensubcultuur in Nederland.

In de media is de problematiek van de zogenaamde “Lonsdale-jongeren”
breed uitgemeten en op onderdelen onterecht uitvergroot. Het
rechts-extremistische label dat door de media maar ook door enkele
lokale en landelijke bestuurders aan deze “Lonsdale-jongeren” wordt
gegeven,  wordt niet door de AIVD gedeeld. Het veelvuldige gebruik van
het etiket “racistisch” als kwalificatie voor deze jongeren doet in de
praktijk geen recht aan het karakter van deze groep, omdat er geen
sprake lijkt te zijn van handelen vanuit beredeneerde overwegingen van
biologische inferioriteit. “Lonsdale” als typering van een
jeugdcategorie is dan ook eerder een sociologisch dan een politiek begrip.

Het overgrote deel van de Nederlandse gabbers is slechts geïnteresseerd
in muziek en hangt geen rechts-extremistische ideologie aan en is niet
politiek gemotiveerd. Xenofobie, nationalisme en frustraties ten aanzien
van de multiculturele samenleving zijn echter wel breed gedragen
gevoelens binnen de gabbercultuur in Nederland. Deze gevoelens leiden –
vaak onder invloed van drank en drugs – regelmatig tot gewelddadige
confrontaties met allochtonen en gewelddadige acties tegen bijvoorbeeld
islamitische instituten. Vanwege de veelvuldige confrontaties tussen
gabbers en allochtone jongeren in met name de kleinere steden in het
land, vormen zij momenteel een groeiend probleem voor de lokale openbare
orde.

Van een reële rechts-extremistische dreiging vanuit de gabbercultuur is
vooralsnog geen sprake. Slechts een kleine harde kern binnen de
gabbercultuur hangt daadwerkelijk rechtsextremistische
denkbeelden aan en wil doelbewust provoceren door het dragen van
rechtsextremistische symbolen. Een aantal van hen is lid van een
rechts-extremistische groepering of partij in Nederland.

Rechts-extremistische groeperingen en partijen in Nederland doen geen
pogingen om actief nieuwe leden onder de gabbers in Nederland te
rekruteren. Doorgaans worden gabbers als onbetrouwbaar en onbruikbaar
voor de politieke strijd gezien.

Teleurstellende ervaringen in de samenwerking met gabbers in het
verleden, dragen mede bij aan deze negatieve houding die binnen
rechts-extremistische kringen ten aanzien van deze jongeren bestaat. Van
een massaal doorstromen van gabbers naar rechts-extremistische
groeperingen is tot op heden geen sprake.

Het probleem van deze jongeren is vooralsnog dus niet gelegen op het
vlak van politieke mobilisatie hoewel zij in potentie wel een electoraal
reservoir voor rechts-extremistische partijen in Nederland kunnen
vormen. De grootste dreiging voor de Nederlandse democratische
rechtsorde zit op dit mo ment vooral in het bestaan van een breed
sociaal maatschappelijk probleem waar in een sfeer van frustratie over
de Nederlandse multiculturele samenleving zowel van autochtone als van
allochtone zijde interetnische confrontaties worden uitgelokt.
Voortdurende en heftige interetnische confrontaties
"

Waarom horen we daar niets meer over? Het geroemde en berucht geworden
zelfreiningde vermogen?

En hoezo moet de burger zich veiliger weten/voelen?

Henk Elegeert