Fw: VU hoogleraar bij marteling?

e.ouwehand1 e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Mon Sep 19 11:19:06 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert heeft op zondag, 18 sep 2005 om 16:06 (Europe/Amsterdam)
het volgende geschreven:

> Dat zou je kunnen doen, Elma. Echter, we pretendeerden in dit land een
> feilloos werkend justitieel systeem te hebben,

misschien is die gedachte wat naïef, en bestaat 'een feilloos werkend
justitieel systeem' eigenlijk niet. nergens.
ieder systeem moet werken met rotte peren in hun midden.

>  en waarin enkel de schuldigen daar belanden waar ze thuishoren en
> voor een bepaalde duur, en dat blijkt nu overduidelijk niet zo te >
> zijn.

nee
dat wordt steeds duidelijker

> Dat vind ik een nogal schokkende constatering die ik hier moet doen.
> En niet op grond van een enkel foutje, he ok, dat kan de beste eens
> overkomen, maar het volledige systeem faalt. Zelfs het systeem dat zou
> moeten uitsluiten dat er gedwaald wordt.

als er teveel rotte peren zijn werkt geen enkel systeem meer
en in het OM heerst een cultuur van de angst?
angst kweekt rotte peren. (die is van mij, mag je gebruiken. ;)
een van de wetten van murphy maakt dat er dan maar heel weinig meer
naar behoren kan werken.

> Maar wie is hier nu verantwoordelijk voor? Waar is/zijn welke fout(en)
> gemaakt waardoor iemand volkomen tenonrechte als schuldige veroordeeld
> wordt?

zou als het goed is uit een werkelijk onafhankelijk onderzoek moeten
blijken
of ben ik nu naïef?
misschien bestaat een 'werkelijk onafhankelijk onderzoek' ook niet

> Lijkt mij wel. Ik heb in hem geen enkel vertrouwen meer. Dus ook niet
> dat hij het systeem weer zo sluitend gaat maken dat het niet meer voor
> zal kunnen komen.

nee, daar heb ik ook geen enkel vertrouwen meer in :(
hier moet Hercules aan te pas komen (de stallen van augias)
en donner is geen Hercules

> Hij vindt het allemaal nogal menselijk. Ik, nogal onmenselijk. Ook dat
> de werkelijke dader nog meer slachtoffers heeft kunnen maken in de
> tijd dat zijn feilloos systeem, feilde. Dus waarom hij enkel Maikel en
> zijn ouders en van Nienke noemde, en de onschuldige man, is mij een
> raadsel.

het pluche plakt?
tijd voor een hetere stoel?
wie steekt de lont aan?

> Wenst hij niet onder ogen te zien verantwoordelijk te zijn voor de
> nieuwe slachtoffers onder zijn bezielende leiding falend systeem?
>
> Dat ook het duaalisme volkemen faalt blijkt wel uit de insteek die de
> CDA fractie kiest bij monde van "De heer Van Haersma Buma (CDA):
> Voorzitter. Het onderzoek in de Schiedamse parkmoord is een juridische
> nachtmerrie. Er is een grote serie fouten gemaakt. Het gevolg is dat
> een verdachte is veroordeeld die achteraf onschuldig bleek te zijn."

waarna werd overgegaan tot de orde van de dag. bah. :(
maar imo is het percentage rotte peren in het cda misschien wat hoger
dan elders?
dat krijg je als een niet bestaande Heer op de moraal toeziet. ;(
(over een systeem dat rotte peren kweekt gesproken. ;)

> Nee, die bleek helemaal niet achteraf onschuldig. Dat is ie al die
> tijd onschuldig geweest. Moet dat ook geweest zijn. Hij is als
> onschuldige toch veroordeeld. Dat is waar we het over hebben.

ja :(

> Maar niemand die hem daar op aansprak !!!! Onvoorstelbaar.

een beschamende vertoning
een tweede kamer die te dom / ongeïnteresseerd / corrupt / kwaadaardig
is.
je mag je eigen bijvoeglijke naamwoord zelf kiezen.

> Hij stond gitaar te spelen, zag ik. :)

ja, lief hè. ;)

> Absoluut, maar we oefenen niet voor niets sociale controle op elkaar
> uit. Zelfs zonder dat het hinderlijk behoeft te zijn.

dat klopt.
maar hoe oud moet een kind zijn om van vader/moeder te horen waarOm
z/hij niet met een onbekende man mee mag gaan?
die soms langs komt rijden in een auto, en er naar horen zeggen zelfs
al eens eentje bij een lurf had gepakt.:(
brrrr.

> Weet wie je bedoeld, maar geen popup-schermpje met zijn naam.

bronkhorst?

> Bestaan die? Echte he? :)

LOL. ;)
nou zo eentje die het gaat om het mooie parlementaire spel en nooit om
de knikkers. ;)
die vanaf het prille begin alles heeft bijgehouden, inzicht paart aan
betrokkenheid, en die nu zijn nek mede gaat uitsteken.
de engel hercules?

(ben ik ff blij dat ik op femke stem. ;)

> Elke burger in dit land, toch?

heeft elke burger toegang tot de d66 top?

> Gestopt met drinken? ;) Heel verstandig. :)

LOL, grapjas.
niet met drinken, maar met d66 aanhangen. maar dat begreep je al. ;)

gr elma