Lering trekken uit de peilingen

Fri Sep 16 23:49:08 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kennis genomen hebbende van de peilingen van vandaag komt het mij voor
dat ze tijdens dit kabinet nog nooit zo slecht voor D66 zijn geweest
als thans het geval zij.

Niet alleen staat de partij op 3 zetels maar daarnaast kan men eigen-
lijk geen partij aangeven waarvan D66 een zeteltje zou kunnen afsnoe-
pen. De meest waarschijnlijke kandidaten, de LPF en Wilders, hebben er
zelf nog maar 1 dus daar valt weinig te halen. Links valt af (daar zit
de voormalige D66-aanhang achter een liberaal 'ijzeren gordijn'), con-
fessioneel valt af (zolang D66 een anti-godsdienstpartij wil zijn) en
de VVD staat reeds op verlies (aan die partij raakt D66 dus eerder een
zetel kwijt dan er een van te ontfutselen).

De recente electorale opleving moet voortkomen uit de vakantie. Nu die
er op zit, zit de helft van de aanhang van vorige maand weer bij de SP
en het CDA.

D66 moet zich zien te stabiliseren op 2 of 3 zetels. Dat zal lastig zijn
aangezien de partij alles aan deze coalitie heeft opgeofferd en inmiddels
zelfs geen enkele inbreng in het beleid meer heeft. Ik zou geen enkel
'D66 punt' weten.

Dat vreselijke paasakkoord ook.