Geen aparte CAO voor buitenlandse uitzendkrachten

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue Sep 13 21:51:19 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Maar in dit specifieke geval heeft De Geus wel gelijk. Strijd met de Wet
> gelijke behandeling of strijd met Europese regels vind ik een aanvaardbare
> grond om een cao te weigeren.

Lijkt mij ook, maar is dit dan het goede middel? Een beding in een CAO dat
in strijd is met de wet is toch automatisch nietig? En daarnaast heeft de
minister dacht ik de bevoegdheid om delen van CAO's algemeen onverbindend
te verklaren. Maar dat heeft hij niet gedaan. Hij heeft nu een
concurrerende CAO algemeen verbindend verklaard en dat betekent meteen dat
er helemaal geen andere uitzend CAO's meer kunnen komen.

Het is mij trouwens niet duidelijk waarom de VIA CAO in strijd zou zijn
met Europese regels. Staat het niet iedereen vrij om lid te worden van die
club?