Verdachtmakingen van Pechtold

Tue Sep 13 10:39:50 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 http://www.elsevier.nl/nieuws/politiek/artikel.asp?artnr=62802 :
>Pechtold wil dat gemeenten streng optreden wanneer iemand vaker dan drie
>keer in vijf jaar een nieuw paspoort aanvraagt. 'Als iemand zo vaak zijn
>paspoort kwijt is, dan wordt het verdacht,' zegt Pechtold
                    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
                    Ai, verdachtmakingen...

 Ik dacht trouwens dat Pechtold tegen een persoonsbewijs was...? Issie dat
 nu dan niet meer ? Nu mensen ook nog eens verplicht worden zo'n ding bij
 zich te dragen, raken ze dus ook eerder zoek. Elk kind begrijpt dat - maar
 een minister kennelijk niet.

 Men moet iets doen aan valse/gestolen paspoorten - en het eigen onvermogen
 niet afschuiven op mensen die vergeetachtig/slordig zijn. Overigens helpt
 'streng optreden' daar niet tegen.

 De meeste valse paspoorten zijn trouwens echt omdat ze bij de gemeente gejat
 worden. Om maar niet te spreken van rijbewijzen...

>Nederlanders 'verliezen' steeds vaker hun paspoort. Sinds 2002 zijn er van
>de 12 miljoen uitgegeven documenten 563.898 kwijtgeraakt of gestolen.
>Alleen al het afgelopen jaar werden 160.000 paspoorten opgegeven als
>vermist.

 Dat is dus 1%/jaar (en het aantal neemt kennelijk af).
 Was de overheid maar zo netjes.

>Ook de invoering van het nieuwe, biometrische paspoort moet fraude
>tegengaan. Omdat bij de douane niet alleen wordt gekeken naar de pasfoto
>op het identiteitsbewijs, maar ook een gelaatsscan wordt gemaakt, zou het
>nieuwe paspoort alleen door de rechtmatige eigenaar kunnen worden gebruikt.

 Kom nou toch... een berichtje verder staat...
>'Irisscan maakt smokkel Schiphol makkelijker' (...) Officieel hoort een
>reiziger met de speciale pas ook over een instapkaart te beschikken, maar
>daarop wordt nauwelijks gecontroleerd.

 Dat is dus een taak van de overheid. Maar die is incompetent en dus heeft
 de burger het weer eens gedaan....

 --> Men moet een legitimatie-systeem hebben dat aansluit op de controle.
     Uitgangspunt moet de controle zijn want dat is de zwakste schakel.

 Marc Fluks, Amsterdam