Klimaatverandering en overstromingen van rivieren in Europa

Mon Sep 12 15:13:39 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Elegeert <HmjE at HOME.NL>:
>Door klimaatverandering, met steeds heviger stortbuien, zullen rivieren in
>sommige streken naar verwachting nog vaker en extremer buiten hun oevers
>treden, vooral in Midden-, Noord- en Noordoost-Europa.

 Rivieren treden eerder buiten hun oevers door kanaalvorming. De rivieren
 worden korter maar moeten dezelfde hoeveelheid water afvoeren. En dus
 zal het water stijgen. Natuurlijke fluctuaties maken dat verschijnsel
 alleen maar erger.

 Ik meen dat de aanhangers van het broeikaseffect denken dat de zee gaat
 stijgen doordat er van alles gaat smelten en doordat de zee zelf uitzet.
 Maar Antartica groeit juist aan, smelten van de Noordpool maakt geen
 bal uit (wet van Archimedes) en dat uitzetten van de zee... ijswater
 krimpt juist als het wordt verhit (mede daardoor drijft smeltend ijs op
 water). Water bereikt z'n hoogste dichtheid immers bij 4 Celsius.

 Aardige info van de andere kant ('gefinancierd door Exxon', zeggen de
 tegenstanders, alsof daar iets tegen zou zijn),
    http://www.marshall.org/subcategory.php?id=9
    http://www.marshall.org/pdf/materials/136.pdf
               ^^^^^^^^
               (Van het Marshall Plan)