Fatma Koser Kaya: Radicale maatregelen voor flexibilisering arbeidsmarkt

Ger gmw.arts at HOME.NL
Mon Sep 12 14:16:29 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> M.a.w. het gaat er dus inderdaad niet om de uitzendkrachten te beschermen,
> maar de vaste medewerkers. Waarom zouden die extra bescherming verdienen?
> En waarom zou dat ten koste moeten gaan van uitzendkrachten?

Jeetje zeg. Als je de uitzendbranche vrijer laat bescherm je de
uitzendkracht toch niet.

> Maar de uitzendkrachten die niet meer werkloos is krijgt juist meer geld.
> De totale productiekracht van de Nederlandse economie wordt er niet minder
> door. De opbrengst wordt alleen eerlijker verdeeld. Er gaat dan niet
> langer geld van mensen die al weinig hebben naar mensen die meer (maar
> misschien ook nog weinig) hebben.

Ja hoor, mensen die vanuit een "gewone" baan in de WW zitten en tegen een
minimum moeten gaan werken heben dan ineens veel meer. Je gaat goed.

> Maar de huidige situatie is juist geen evenwicht, die discrimineert
> namelijk ten gunste van vaste werknemers.

En dus ten nadele van uitzendkrachten die D66 en jij nog meer wil
discrimineren.

> Doe dat inderdaad maar eens. Die zal blij zijn als hij een baan heeft in
> plaats van werkloos thuis te zitten.

Natuurlijk, tegen het minimumloon en daarbij de kstren van het gaan werken.

> En die situatie kan dus geen stand houden. De lonen van de vaste
> medewerkers zullen hierdoor ook onder druk te komen staan. Afhankelijk van
> hoe graag werknemers flexibiliteit willen en hoe graag werkgevers zal het
> flexibele loon hoger of juist lager uitvallen dan het vaste. In het geval
> van de vrachtwagenchauffeurs vast het laatste.

Juist ja, en dus gaan de gemiddelde lonen omlaag.

> Exact en dat zul je dus steeds meer zien. Steeds minder de ongelijkheid
> van vaste medewerkers die veilig zitten en potentiele uitzendkrachten die
> gedwongen werkloos thuis zitten.

En dus minder verdienen met z'n allen en dus minder uit kunnen geven.

> Dat vind ik moeilijk te geloven. En als de middeninkomens het al zwaar
> hebben, hoe zit het dan met de minima? Mensen die wel zouden willen
> werken, maar niet mogen? Horen die dan niet juist vooraan te staan qua
> bescherming?

Zo zou het horen ja, maar dat wil jij en D66 juist niet. Je kan ze beter
uitbuiten toch.

> Voor mijn part. Maar het werkt twee kanten op: de werknemer kan ook weg.
> Tenminste als hij niet door de regels in zijn mogelijkheden als
> uitzendkracht wordt beperkt.

En dat wordt hij dus heel erg. Zo maar weggaan betekent geen uitkering.

> Het liefst geen algemeen verbindende CAO meer. Met vrijwillige CAO's is
> niet veel mis. Het kan efficienter zijn om niet 1 op 1 te onderhandelen.
> In die gevallen lijkt een CAO me prima. In andere gevallen zal een beurs
> beter werken. Laat iedereen maar bied en laat prijzen afgeven. Voor de
> thuiszorg zou dat, uiteraard met een paar voorzorgen, prima kunnen werken.

En dus meer arbeidsonrust. Werkgevers die bepaalde mensen bij elkaar
wegkopen.

> Het gemiddelde? Dat is wat mij betreft juist niet de bedoeling. De hogere
> inkomens wat omlaag en de lagere wat omhoog. Maar niet door
> prijsafspraken, want dat werkt niet, tenzij je kapitalen wilt uitgeven aan
> Melkertbanen. Dan kan je de door verplicht hogere lonen onstanen
> werkloosheid compenseren. Dat kan op zich wel, maar is niet zo efficient.

De kagere lonen omlaag en daarvoor moeten we de CAO afschaffen of niet meer
verplicht stellen?

> Laten we dat niet doen.

Zal wel moeten voor uitzendkrachten om toch nog een behoorlijk loon bijeen
te sprokkelen.

Je

> Wat vind jij dan fatsoenlijk? Het huidige minimumloon vind je te laag.

Juist ja, daar is niet meer normaal  van rond te komen. Een fatsoenlijk
inkomen laat je er ook mee rondkomen.

> Wat mij betreft niet zo laag mogelijke lonen, maar marktconforme lonen. En
> voor de maakindustrie betekent dat gezien de concurrentie uit China dus
> een hongerloontje. Een loon waar je zonder inkomenssteun niet van kunt
> leven. Vandaar dus dat ik een groot voorstander ben van inkomenssteun.
> Bijvoorbeeld in de vorm van een basisinkomen, evt met vermogenstoets, of
> negatieve inkomstenbelasting (overheid verdubbelt de eerste 500 euro die
> je in loondienst verdient).

Marktconforme lonen zijn CAO-lonen, of je weet niet goed hoe deze tot stand
komen.

> En als de lonen maar genoeg zakken, zie je vanzelf dat er andere lonen
> zijn, onder het huidige minimumloon die toch nog meer opleveren. En dan
> kunnen mensen dat gaan doen. Dan doen de Chinezen waar zij goed in zijn en
> wij waarin wij goed zijn en gaat ieders welvaart omhoog.

En jij betaalt de rest erbij voor die mensen, de vraag is dan alleen
waarvan.

> Als arbeid goedkoop genoeg is, is er genoeg werk. En dan zijn er voor
> iedere werkgever ook tien anderen. En kunnen we op een heel zakelijke
> manier met elkaar omgaan zonder dat mensen zich suf hoeven te werken of
> kansloos thuis moeten zitten.

Dus toch de lonen flink omlaag?

> Dat klopt, dat deugt ook niet. En hoewel ik erg positief ben over het
> voorstel om de speelruimte voor uitzendbureau's te vergroten (of beter
> gezegd: beperkende maatregelen weer af te schaffen), zag ik ook dat de ABU
> probeert om hun eigen CAO dwingend op te leggen ipv de CAO die Poolse
> werknemers (in de tuinbouw ofzo) hebben afgesproken. En dat deugt net zo
> min.

Poolse CAO? hahaha, waar en welke?

> Het zijn kartels met voormannen die met elkaar de boel bekokstoven.

Je weet dus echt niet hoe deze tot stand komen, nooit aan de CAO-tafel
gezeten natuurlijk.

> HALLO! Zijn zij dat niet net zo goed voor mij? Waarom zouden zij
> voorgetrokken moeten worden?

Dat gebeurt nu juist niet omdat de baas verplicht is de CAO te betalen.

Ger