Verdachte kan fluiten naar bewijsmateriaal

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Sun Sep 11 10:14:44 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Voeg ik ook nog maar iets toe. Het probleem van de Amerikanen is dat ze de macht van het geld vertrouwen. Het probleem van de Nederlanders is dat ze de macht van de overheid vertrouwen. Beiden zijn ze dan ook van mening dat ze in de beste democratie ter wereld leven. En dus bepalen diegenen met veel geld wie er in Amerika het volk vertegenwoordigen en welke volksinitiatieven een echte kans hebben. En zo bepaalt in Nederland de overheid (de politici en ambtenaren) wie de besluitvormingsmacht krijgt. In beide landen wordt het democratische proces dan ook flink gefrustreerd. Maar de grote meerderheid van het volk vindt het allemaal prima. Maar het voordeel van het Amerikaanse systeem is dat de burger tenminste bij het primaire proces betrokken is. En op lokaal niveau is de invloed van het geld zeer gering en functioneert het model dus uitstekend.

De problemen zitten dus inderdaad in de cultuur (Dirkie noemt het opvoeding). En dus los je dat niet zomaar op. D66 en andere democraten in NEderland en de linkse intellectuelen in de VS voeren uiterst belangrijke strijd hiertegen, maar of die ooit gewonnen kan worden? Ik kan slechts hopen op het ontstaan van een populistische beweging die de macht heeft om echte veranderingen door te voeren.

Groeten,
Mark Giebels