Fatma Koser Kaya: Radicale maatregelen voor flexibilisering arbeidsmarkt

Ger gmw.arts at HOME.NL
Fri Sep 9 07:44:17 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tja, we hadden het er al eerder over.
Aan de slag gaan via een uitzendbureau en naast een collega zitten die
hetzelfde werk doet en misschien 1,5 of 2 keer zoveel verdient, dat werkt
erg motiverend natuurlijk. De mensen die worden uitgezonden hebben al
helemaal geen vaste baan meer en de kans erop wordt steeds kleiner. Ze
verdienen een stuk minder en doen dat dan heel erg zelfstandig. Ook kunnen
ze natuurlijk heel zelfstandig een stuk minder uitgeven. De werkgever gaat
zo steeds meer mensen inhuren ipv ze een vaste baan te bieden want dat is
tenslotte een stuk goedkoper en na verloop van tijd kan je de CAO wel door
de WC trekken.
3 Jaar lang werken met de onzekerheid dat je elk moment naar huis geschopt
kan worden als je neus niet aanstaat of zo. Maar goh, wat zijn ze toch
zelfstandig zeg.
De CAO voor sector geldt natuurlijk wel zodra de lonen er lager zijn dan de
uitzend-CAO, ook maar afschaffen dus.
We zien het in de transportsector waar we al 20% zijn verloren aan werk aan
landen als Polen, die werken tenminsye nog 70 uur in de week voor eenderde
van het hier geldende loon.
Kortom, we moeten eigenlijk maar beter terug naar de slaventijd.
Afschaffen? Klopt ja, maar dan de gelegaliseerde koppelbazen, nu
uitzendbureau's geheten.
Het bericht is Martijn zeer welkom. dat komt omdat hij zelf niet in die
situatie zit en nog minder weet wat het betekent.

Ger