'Biodiesel accijnsvrij'

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Sep 6 02:15:48 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>  De reactie luidt: C H_4 + 2 O_2 = C O_2 + 2 H_2 O

?? Methaan + zuurstof = koolstofdioxide + water, toch?

Dus, koolstofdioxide + water = methaan + zuurstof. :)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Methaan
"
Methaan is de eenvoudigste koolwaterstof.

Methaan (CH4, moerasgas), ontdekt door Alessandro Volta in 1778, is het
voornaamste bestanddeel van aardgas. Het wordt in natuurlijke vorm
aangetroffen in samenhang met aardolie en andere fossiele brandstoffen
en heeft een vergelijkbare geologische oorsprong, ontstaan uit vergane
resten organisch materiaal. Het is bij kamertemperatuur en bij
atmosferische druk een gas. De stof heeft (bij 1 atmosfeer druk) een
smeltpunt van 91K (-182 °C) en een kookpunt van 111K (-162 °C).

''''

Voorkomen van koolstofdioxide

Koolstofdioxide komt vooral voor in de lucht, maar maakt ook deel uit
van de koolstofcyclus. Hierna worden verschillende aspecten van de
koolstofcyclus belicht.

Processen

Koolstofdioxide is een van de meest overvloedige gassen in de atmosfeer.
Koolstofdioxide speelt een belangrijke rol bij vitale processen bij
planten en dieren, zoals fotosynthese en ademhaling. Deze processen
worden hier kort beschreven.

Groene planten zetten koolstofdioxide en water om in voedselbestanddelen
zoals glucose en zuurstof. Dit proces wordt fotosynthese genoemd.

De fotosynthesereactie:
6 CO2 + 6 H2O --> C6H12O6 + 6 O2

Planten en dieren zetten op hun beurt voedselstoffen om door ze te
combineren met zuurstof, om energie voor groei en andere
levensactiviteiten vrij te maken. Dit is het ademhalingsproces, het
omgekeerde van de fotosynthese.

De ademhalingsreactie:
C6H12O6 + 6 O2 --> 6 CO2 + 6 H2O

Fotosynthese en ademhaling spelen een belangrijke rol in de
koolstofcyclus en zijn met elkaar in evenwicht.
De fotosynthese activiteit is groter wanneer het warmer is en de
ademhaling wanneer het kouder is. Beide processen komen het hele jaar
door voor. Dus in het algemeen neemt koolstofdioxide in de atmosfeer af
tijdens het groeiseizoen en gedurende de rest van het jaar toe.
Omdat de seizoenen in het noordelijk en het zuidelijk halfrond
tegengesteld zijn, neemt de hoeveelheid koolstofdioxide in het noorden
toe terwijl deze in het zuiden afneemt en omgekeerd gebeurt hetzelfde.
In het noorden is de cyclus duidelijker waar te nemen, omdat daar meer
landmassa en meer terrestrische vegetatie is. Op het zuidelijk halfrond
zijn vooral veel oceanen.

Invloed van koolstofdioxide op de alkaliniteit

Koolstofdioxide kan de pH van water veranderen. Dat werkt als volgt:
koolstofdioxide lost op in het water om een zwak zuur te vormen dat
carbonzuur wordt genoemd.

Dat gebeurt via deze reactie:
CO2 + H2O --> H2CO3

Daarna reageert carbonzuur omkeerbaar met water om een hydronium
kationen en bicarbonaat ion te vormen.

Dat gebeurt volgens de volgende reactie:
H2CO3 + H2O --> HCO3- + H3O+

Dit chemische gedrag verklaart waarom water dat normaal een neutrale pH
van 7 heeft, een zure pH van 5,5 krijgt wanneer het wordt blootgesteld
aan lucht.
"

Maar ik zoek nu naar eentje extra waarbij de C02 zelf de grondstof is.

http://www.lenntech.com/schadelijke-stoffen/koolstofdioxide.htm
"
  Koolstofdioxide is een molecuul en heeft de molecuulformule CO2. Het
rechtlijnige molecuul bestaat uit een koolstof atoom dat dubbel gebonden
is aan twee zuurstofatomen; O=C=O.
"

Met andere woorden: een extra koolstofcylcus in een gesloten systeem,
met hergebruik.

http://www.lenntech.com/koolstof-cyclus.htm
"
  De koolstofcyclus

Koolstof is een zeer belangrijk element, omdat het deel uitmaakt van
organische materie, dat een onderdeel is van al het leven. Koolstof
volgt een bepaalde route op aarde, die de koolstofcyclus wordt genoemd.
Door het volgen van de koolstofcyclus, kunnen we ook de energiestromen
op aarde bestuderen, omdat de meeste chemische energie die nodig is voor
het leven in de vorm van verbindingen tussen koolstofatomen en andere
atomen opgesloten zit in organische stoffen.

De koolstofcyclus bestaat van nature uit twee delen, de terrestrische
(aardse) en de aquatische (water) koolstofcyclus. De aquatische
koolstofcyclus heeft te maken met de verplaatsing van koolstof door
mariene ecosystemen en de terrestrische koolstofcyclus heeft te maken
met de verplaatsing van koolstof door aardse ecosystemen.

De koolstofcyclus is gebaseerd op koolstofdioxide (CO2), dat in
gasvormige staat in de lucht gevonden kan worden en in opgeloste vorm in
het water. Terrestrische planten gebruiken koolstofdioxide uit de
atmosfeer, ze gebruiken dit om zuurstof te genereren, dat van
levensbelang is voor dieren. Waterplanten genereren ook zuurstof, maar
zij gebruiken hiervoor koolstofdioxide uit het water.
Dit proces waarbij zuurstof gevormd wordt, wordt de fotosynthese
genoemd. Tijdens de fotosynthese zetten planten en andere producenten
koolstofdioxide en water onder de invloed van zonlicht om in complexe
koolwaterstoffen, zoals glucose. Alleen planten en sommige bacteriën
hebben de mogelijkheid om dit proces te leiden, omdat zij chlorofyl
bevatten, een pigmentmolecuul dat zich in bladeren bevindt en waarmee
zonneenergie gevangen kan worden.

De algemene fotosynthesereactie:
koolstofdioxide + water + zonneenergie -> glucose    + zuurstof     =
6 CO2             + 6 H2O + zonneenergie -> C6H12O6  + 6 O2

De zuurstof die geproduceerd wordt bij de fotosynthese, ondersteunt
niet-producerende levensvormen, zoals dieren en de meeste
microorganismen. Dieren worden consumenten genoemd, omdat ze zuurstof
gebruiken die door planten geproduceerd is. Koolstofdioxide komt weer
terug in het milieu tijdens de ademhaling van consumenten, waarbij
glucose en andere complexe organische mengsels afgebroken worden en de
koolstof weer omgezet wordt in koolstofdioxide en geschikt is om door de
producenten hergebruikt te worden.

Koolstof dat gebruikt wordt door producenten, consumenten en reducenten
verplaatst zich behoorlijk snel door de lucht, het water en de
levensvormen. Maar koolstof kan ook opgeslagen worden als biomassa in de
wortels van bomen en in ander organisch materiaal en daar decennia lang
blijven. Ook dit koolstof komt uiteindelijk weer vrij door vertering.
Niet al het organisch materiaal wordt meteen verteerd. Onder sommige
omstandigheden hoopt dood plantenmateriaal zich sneller op dan dat het
in het ecosysteem wordt afgebroken. De resten worden opgesloten in
ondergrondse bergplaatsen. Wanneer sedimentlagen deze materie
samenpersen, kunnen er eeuwen fossiele brandstoffen gevormd worden.
Langdurige geologische processen kunnen de koolstof in deze brandsoffen
na een lange tijd blootstellen aan de lucht, maar tegenwoordig komt de
koolstof vooral vrij door menselijk handelen, zoals verbrandingsprocessen.

De verbranding van fossiele brandstoffen heeft ons al zolang van energie
voorzien als we ons kunnen herinneren. Maar de wereldpopulatie heeft
zich uitgebreid en daarmee ook de vraag naar energie. Daarom worden
tegenwoordig fossiele brandstoffen intensief verbrandt. Dit is niet
zonder gevolgen, omdat de fossiele brandstoffen veel sneller opgebruikt
worden dan dat ze bijgemaakt kunnen worden. Hierdoor zijn fossiele
brandstoffen niet-hernieuwbare energiebronnen geworden.

Hoewel de verbranding van fossiele brandstoffen voornamelijk
koolstofdioxide aan de lucht toevoegt, wordt een deel hiervan ook
tijdens natuurlijke processen, zoals vulkaanuitbarstingen uitgestoten.

In het aquatisch ecosysteem kan koolstofdioxide opgeslagen worden in
rotsen en sediment. Het duurt heel lang voordat deze  koolstofdioxide
vrijkomt, door de verwering van rotsen of geologische processen die
sediment naar het oppervlak van het water brengen.
Koolstofdioxide dat in het water is opgeslagen is daarin aanwezig in de
vorm van carbonaat- of bicarbonaationen. Deze ionen vormen een
belangrijk onderdeel van de buffers die ervoor zorgen dat water te
basisch of te zuur wordt. Wanneer de zon het water opwarmt, keren
carbonaat- en bicarbonaationen in de vorm van koolstofdioxide terug naar
de atmosfeer.

  Koolstofdioxide is een broeikasgas. Dit komt er in het kort op neer
dat te veel koolstofdioxide in de lucht ervoor zorgt dat de aarde opwarmt.
Mensen stoten bij verbransingsprocessen grote hoeveelheden
koolstofdioxide uit. Als gevolg hiervan is het broeikaseffect ontstaan.
  Het klimaat wordt aangetast door de concentraties broeikasgassen die
in de lucht aanwezig zijn; dit wordt het broeikaseffect genoemd.
In de afgelopen decennia is het klimaat warmer geworden, als gevolg van
de grote hoeveelheden koolstofdioxide en andere broeikasgassen die we
uitstoten. Dit warmere klimaat stelt ons voor een aantal problemen,
zoals het smelten van de ijskappen op de polen.
"

Nog wat nieuws:
http://www.lenntech.com/broeikaseffect/broeikaseffect-nieuws-en-onderzoek.htm
Broeikaseffect nieuws enonderzoek