Hirsi Ali: islam kern terreurprobleem

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Mon Oct 31 10:55:15 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Sinds wanneer zijn ondogmatische D66-ers niet tegen dogmatisch en
> onverdraagzaam denken en handelen?

Handelen in elk geval, Fritz, onverdraagzaam denken is wat lastiger.

Zo verzet ik me tegen het dogmatische denken van Hirsi Ali. Ik heb ook
niets gehoord over wat die "zuivere islam" zou moeten betekenen, en
welke en hoeveel moslims zich daarmee inlaten en wat daarin precies
verwerpelijk is, en/of wat daarvan te vrezen valt.

Feit is dat Hirsi Ali -en dat bij voortduring- maar niet waar maakt
ergens voor op te komen. Ik kan maar geen maatschappelijke 'beweging'
ontdekken die zonder haar niet zou kunnen opereren en/of zich door haar
(wezenlijk) gesteund weet.

Een soliste kortom, die in de volkspartij de VVD top-down kan en mag
werken en zelfs voorstellen heeft gedaan om moslim meisjes te laten
onderzoeken op mogelijke mishandeling en i.p.v. hun positie te
versterken hen juist weer en/of opnieuw tot slachtoffer wenst maken van
andermans (met name haar) (onredelijke) wensen/eisen. Daarbij kennelijk
zelf over het hoofd ziende dat ze zelf een wezenlijke bijdrage wenst te
gaan leveren in hetgeen ze zegt te willen bestrijden.

In dat opzicht heb ik meer gehad aan een docomentaire (Canvas, meen ik)
  waarin moslim vrouwen hun sexualiteit bespraken. En ja, met pijnlijken
bedroevende voorbeelden (deels vergelijkbaar met onze jaren
vijftig/zestig), maar ook prachtige belevenissen. In elk geval duidelijk
makende dat iedereen worstelt met de cultuur'regels' en niet zozeer of
veel minder met geloof. Centraal staat de maagdelijkheid, maar ook de
vele misverstanden bij zowel mannen als vrouwen daarover. Of wat
daarover nu precies in de Koran geschreven staat, of moet worden
geinterpreteert.

Haar optreden in Buitenhof was verder van een bedroevend niveau. Niets
meer over de werkelijke positie van (de) vrouw(en) maar een spookbeeld
over een (specifieke) geloofsgroep.  Over dogma's gesproken.

> Misschien kan Henk Vreekamp het nog eens uitleggen...

Graag ....

Henk Elegeert