het onderwijs in de jaren vijftig!

Ger gmw.arts at HOME.NL
Fri Oct 28 17:14:10 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De rekenmachine is niet het enige in het onderwijs.
Toen ik vanaf 1960 op de lagere school zat was er nog sprake van meneer of
juffrouw tegen een leerkracht. Er bestond in elk geval een stuk respect.
Later is dat men gaan afbreken van meneer Janssen naar meneer Piet of Klaas.
Het meneer of juffrouw sneuvelde ook en het moest kunnen dat men ze gewoon
bij de voornaam noemde. Een volgende stap in de afbraak van het nodige
respect. Langzamerhand is men de leerkrachten als hun gelijke gaan zien en
nu vindt men het raar dat de jeugd niet alles meer slikt en er tegenin gaat.
Helaas zelfs met geweld soms, in elke verbaal en soms fysiek.
De maatschappij verhard mede daardoor natuurlijk. ASO doet er een schep
bovenop met een beleid wat geen enkel respect uitstraalt voor de mensen maar
alleen gericht is op geld. Mensen moeten keuzes maken die natuurlijk in het
eigen belang moeten zijn, individualsme ten top. Oftewel, ikke, ikke, ikke
en de rest krijgt maar wat. En als een l*l op een slagroomtaart komt Hary
Potter leuteren over normen en waarden. Zonder te zien of willen zien wat
zijn eigen kabinet aanricht onder zieken en ouderen, en niette vergeten de
minima. Toch gek he dat de kinderen ervan andere wegen zoeken om toch mee
kunnen doen, maar dan op eens wijze die wij allemaal afkeuren maar waar in
feite door de harder wordende maatschappij om is gevraagd en gevraagd wordt.
Niet alleen het onderwijs is er debet aan natuurlijk, kijk naar de TV, de
spelletjes op de X-box en dergelijke, het is voornamelijk geweld, schieten,
vechten etc.
Ik denk dat we met een opgroeiende en jongvolwassen generatie zitten
waarvoor een heel groot deel respect voor een ander en andermans goed een
onbekend fenomeen is. En erger, we hebben ze het zelf niet bijgebracht.
Er is nog maar een ding dat telt, werken, werken werken, en hebben, hebben,
hebben. En wat leren ze nu hun kinderen? Precies!!!!

Ger