D66 aan de vlaktaks

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Thu Oct 27 18:19:42 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beetje laat van de Telegraaf, maar OK.

Het gaat natuurlijk vooral om het beperken of helemaal afschaffen van de aftrekposten en inkomensafhankelijke regelingen. Waardoor allerlei soorten discriminerende regelingen uit de belastingen verdwijnen en de marginale tarieven verlaagd kunnen worden en daardoor werken sterker wordt beloond. Een uitstekend idee mits de heffingskorting blijft bestaan, omdat je mensen in staat moet stellen hun eigen inkomen eerst aan te wenden voor de noodzakelijke primaire levensbehoeften, voordat je ze gaat belasten.

Probleem is natuurlijk wel dat het eeuwen duurt voordat de bestaande regelingen, en dan vooral de HRA, 'politiek correct' kunnen worden afgeschaft. De voordelen van een vlaktaks kunnen wellicht dat 'politiek correcte' helpen doorbreken, maar ik heb er een hard hoofd in. Zolang dat niet gebeurt blijft het niet meer dan het uitspreken van een droom, zoals de VVD al jaren doet.

Wat mij betreft moet er radicaal ingegrepen worden. En dus moeten we inkomenseffecten accepteren. En m.i. kan dat best als je er voor zorgt dat op korte termijn de lagere inkomens er gemiddeld behoorlijk op vooruit gaan en de hogere inkomens er gemiddeld behoorlijk op achteruit gaan. Dat creeert een buffer om de inkomenseffecten voor de lagere inkomens, de sociaal onaanvaardbare dus, op te vangen. Die solidariteit zullen de hogere inkomens in NEderland op moeten brengen, om Nederland competitiever te maken en daarmee op de langere termijn welvarender voor iedereen.

In de praktijk betekent dat dus alle aftrekposten en inkomensafhankelijke regelingen per direct afschaffen en vervangen door een geindividualiseerd belastingstelsel met relatief hoog belastingtarief (zeg 40%) met hoge heffingskortingen of halverwege een knik in de belastingtarieven (zeg 25% en 40%) met lagere heffingskorting, en dus geen echte vlaktaks.

Ben benieuwd of D66 hiervoor durft te kiezen. Of dat men in de praktijk gewoon in een lagere versnelling achter de VVD aan rijdt.

Groeten,
Mark Giebels