Hulpakties en Zalm.

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Oct 26 12:28:10 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Grootmoedig stelt het kabinet 10 milj. beschikbaar. Of zou dat grootmoedige wel meevallen.

Zou best wel eens kunnen, Ger.

> [...]
> Het lijkt me interessant om eens uitgezocht te zien of de overheid niet juist een van de meeprofiteurs is van geld wat door de mensen wordt opgebracht voor hulp aan mensen die dat zo erg nodig hebben. Me dunkt dat die 10 miljoen van ze dan met een glimlach kan worden beschikbaar gesteld. De kosten gaan zo voor de baten uit, zal Zalm denken.
> Net zoites als de 8% voor de goede doelen, die dus gaan verdijnen eindelijk.

Precies Ger, een hele bedrijfstak aan 'hulpverleners' maar als die snel
ergens iets van omvang moeten leveren is men te versnippert. Heeft men
zijn potjes zgn. leeg en hoopt ijdel (en tegen beter weten in) dat dit
nu de allerlaatste ramp was.

Veelal duikt men er pas op als er eigenlijk al geen redden meer aan is
of de ramp een omvang heeft gekregen die 'interessant' geworden is. Men
wacht dus liever af ....

Gelukkig hebben we nog een organisatie (VN) die dat wel zou kunnen doen
maar die wordt nu juist arm gehouden en moet smeken om middelen om hulp
die hun wel zouden kunnen bieden, aan te kunnen bieden.

Maar nee, wij moeten in dit land 'groot' doen met 'hulp' (voor de
hulpverleners, denk ik) ipv. hulpbehoevenden.

http://www.runic-europe.org/nederlands/un/abc5.html
RUNIC - ABC5 - Humanitaire hulp

"
De Noodhulpcoördinator van de VN staat op dit vlak centraal binnen de
organisatie en treedt op als de belangrijkste beleidsadviseur,
coördinator en pleitbezorger voor humanitaire noodsituaties. De
Noodhulpcoördinator leidt het Bureau voor de coördinatie van humanitaire
aangelegenheden (OCHA) dat de VN-hulpverlening coördineert bij
humanitaire rampen die het vermogen en mandaat van afzonderlijke
agentschappen overstijgen.

Bij complexe noodsituaties zijn er veel participanten – o.a. regeringen,
NGO's en VN-agentschappen – die tegelijkertijd reageren. OCHA zorgt
ervoor dat er een samenhangend kader is waarin iedereen snel en
doeltreffend zijn bijdrage kan leveren.

"

En als de 'pot' daar gevuld zou zijn geweest had al veel hulp geboden
kunnen worden. Maar tal van landen moeten nog beginnen met het storten
van bedragen die eerder al afgesproken waren.

http://spitsnet.nl/nieuws.php/16/57446/cci
"
..
Ook de VN-afdeling OHCA, belast met de coördinatie van de
rampenbestrijding, heeft tot nu toe 5 procent van de gevraagde €228
miljoen ontvangen, aldus een zegsvrouw.
..
"

http://spitsnet.nl/nieuws.php/2/381895/anp/VN_vragen_om_meer_hulp_voor_Pakistan.html
SP!TS - Buitenland - VN vragen om meer hulp voor Pakistan

"
SLAMABAD (ANP) - De Verenigde Naties zullen de wereld woensdag op een
donorconferentie vragen om honderden miljoenen dollars extra te geven
voor de noodhulp in Pakistan. In Pakistan groeit echter de vrees dat al
dat geld te laat komt voor Pakistani die ziek, hongerig en dakloos de
winter afwachten.

In Noord-Pakistan dreigen volgens de coördinator van het
hulpverleningswerk van de Verenigde Naties meer mensen te sterven door
honger, kou en verwondingen dan door de beving zelf. ,,De ramp nadert
dreigend'', aldus Rashid Khalikov. ,,Er zijn duizenden en duizenden zeer
kwetsbare mensen.''

Het dodental van de verwoestende aardbeving van 8 oktober is inmiddels
opgelopen tot 54.000. Minister van Binnenlandse Zaken Aftab Sherpao
maakte woensdag bekend dat de afgelopen dagen achthonderd nieuwe
slachtoffers zijn geteld. Het aantal gewonden steeg met 2000 tot 77.000.
Naar schatting 3 miljoen mensen zijn dakloos.

Onderdak

Hulpverleners draaien overuren om de daklozen voor december, als de
winter invalt, van een onderkomen te voorzien. Ook wachten duizenden
gewonden nog steeds op medische verzorging en zijn velen afhankelijk van
voedselhulp.

Terwijl reddingswerkers met helikopters en ezels de meest
ontoegankelijke bergdorpen proberen te bereiken, werden de inwoners van
het rampgebied woensdag opgeschrikt door een nieuwe krachtige naschok.
Velen die al zijn getraumatiseerd door de ramp werden uit hun slaap
opgeschrikt door de beving van 5,2 op de schaal van Richter. Bovendien
is het weer in de getroffen bergen opnieuw slecht, het regende en
hagelde dinsdag hard.

Conferentie

Op een donorconferentie in Genève zullen de Verenigde Naties
woensdagmiddag hun noodoproep voor hulp aan Pakistan verhogen tot ruim
een half miljard dollar, meldde een hoge Pakistaanse diplomaat woensdag.
Om de oproep kracht bij te zetten, woont VN-secretaris-generaal Kofi
Annan de bijeenkomst zelf bij.

Eerder stelden de Verenigde Naties nog dat binnen een halfjaar na de
verwoestende aardbeving van 8 oktober 312 miljoen dollar (257 miljoen
euro) nodig zou zijn. De VN zullen de wereld nu 549 miljoen dollar (452
miljoen euro) vragen, aldus de Pakistaanse ambassadeur bij de
volkerenorganisatie in Genève.

Veel hulporganisaties klagen dat rijke landen nauwelijks met geld over
de brug komen. Van de tot nog toe gevraagde 300 miljoen zou nog maar
eenderde binnen zijn.
"

Hopelijk stelt D66 de gebrekkige hulpverlening eens aan de orde. En port
het andere landen hun bijdragen aan de hulporganisatie (OCHA) nu snel te
voldoen.

Henk Elegeert