krokedillentranen

Ger gmw.arts at HOME.NL
Wed Oct 19 06:58:43 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Helemaal eens Henk,

Vragen of het wordt meegenomen in het onderzoek. En intussen gaan we maar
rustig verder?
Ze zal misschien wat voorzichtigheid betrachten omdat ze geen overleg heeft
gehad met Borissen en Berten maar ga dan niet zo in dit programma zitten.
Heeft ze wel overleg gehad en dus namens de fractie praat dan is het
helemaal erg wat ze verwoordde.
De minister heeft letterlijk staan te liegen. meermalen zelfs in de
tweedekamer, politieke doodzonde heet dat toch. Weg ermee was het altijd, en
ik ben nu dus weer eens erg benieuwd of men er weer voor gaat liggen en
zichzelf weer totaal ongelooflijk gaat maken.

Is  er nu niemand daar in den Haag, ik zei het al eens eerder, die inziet
dat het in dit land een hele grote puinhoop is met de uitvoeringsinstanties?
Of we het nu hebben over de belastingdienst, de IND of het UWV. De
ministers, maar ook de rest gaan er vierkant voorliggen en durven of willen
het gewoon niet aan.
Ik heb een keer met de IND te maken gehad en heb het ook zeer simpel
gewonnen hoor. men stroomde er beslist niet over van kennis van zaken.
Het ging over een vaststelling of iemand financieel waarborg kon staan voor
iemand die hij naar Nederland wilde halen, zijn grote liefde toen.
Het probleem was dat de medewerker van het IND het verschil niet kende
tussen een maandloon en een 4-weken-loon. De grens tussen wel een geen
toestemming zat daar net tussenin. Je salaris x  12 of  x 13 geeft
natuurlijk een ander jaarloon. Je broekt zakt van je schoenen als je dan een
ambtenaar die een aanvraag moet beoordelen aan de telefoon krijgt die dat
niet weet te snappen na 4 keer uitleggen.
Na een bezwaar is het toch nog wel goed gekomen maar dit moet toch niet
kunnen.

Over de uitvoering van sociale wetten bij het UWV heb ik al vele malen
geschreven hier. Wao, WW of ziektewet en is grandioos de puinhoop en de
kosten van die uitvoering geweldig hoog, te hoog door hun eigen toedoen.
Ik vind het heel erg dat de mensen (burger) er de dupe van zijn. Aso vindt
het veel erger dat het geld kost. Dat is het verschil. Het verschil tussen
sociaal en a-sociaal. Hoe moeten mensen, als je dit allemaal nog hoort en
ziet gebeuren, vertrouwen in hun overheid en de politiek? En dat geldt ook
voor D66, ze zouden er eens over na moeten denken en durven op te staan. Het
zou ze goed doen denk ik.

Ger