Een rechtse lente (was: Re: Een linkse lente..)

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Oct 18 19:40:02 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

dirkie wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Nou dat laatste is een goeie vraag Henk, en ik wed dat
> er hier niemand op reageerd.

Ha, da Plinz. ;)

Vreemd, want het raakt de kern van onze zgn. democratie namelijk. Ook de
rolverdeling van onze zgn. vertegenwoordigende democratie. Het media
debat maakte ook (daar) weer zichtbaar hoe ernstig de verhoudingen zijn
verstoord.

(onderzoek)
"
Wat vraagt actief burgerschap van overheid, maatschappelijke
organisaties en burgers? Over welke vaardigheden en deugden moeten
burgers beschikken, als ze verantwoordelijkheid voor de publieke zaak
willen nemen?
"

De eerste vraag is een goede, maar het antwoord (vragenderwijs),
verbijsterend.

De burger zou bij voorbaat al niet over de 'tools' (vaardigheden en
deugden) beschikken !! ??

De verantwoordelijkheid nemen voor publieke zaak (ook niet nader
omschreven) en de rol van de overheid (ook niet nader omschreven), noch
onderzocht, wordt zelfs al omschreven als de ruimte die de overheid de
burger wenst te laten.

De overheid en onderzoekers gaan zoeken en vinden wat in hun kraam te
pas komt.

En wat als de burger verantwoordelijkheid neemt waar de overheid die
overduidelijk niet waarneemt of verwaarloost?

> Overigens..
> Er stond onder het artikel van Femke.
> AuteurS: F. Halsema (meervout dus)

Ja, ze claimt vast niet het in haar eentje te hebben gedaan. :)

> Zij heeft mij nooit zo kunnen bekoren, niet echt een
> zwaargewicht,

Ze zet wel stappen in de richting van een debat/discussie en dat op zich
lijkt me al winst. Over thema's ook die daar voorheen nagenoeg
onbespreekbaar waren.

> met een spraakgebrek want ze kan de r
> niet gewoon uitspreken.

Daal heb ik geen hindel van.

> De inhoud van het artikel
> verbaasde me eigenlijk tot ik zag dat het een analyse
> was....

Dat laat, i.t.t. het Boris z'n format, ruimte voor de GL-er en stemmers.

> En das heul wat anders.

Absoluut. Bij Boris mag je (net als bij het CDA) proberen aan te passen
wat je niet zint. Gesteld dat je voldoende medestanders vindt uiteraard.

Zo niet, dan mag je als burger niet veel meer dan een keuze maken voor
een voorgebakken democratie en uitkomst(en). Uitgestort over die
onwillende burger)=sturing), die dus ook niet ech blij zal zijn. Maar
ja, hij/zij heeft er zelf voorgekozen heet het dan.

Henk Elegeert