Een rechtse lente (was: Re: Een linkse lente..)

Ger gmw.arts at HOME.NL
Tue Oct 18 10:02:35 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Precies Henk, dat is hetgeen wat er aan ontbreekt.
Alles wordt in het belang van gemanouvreerd door het systeem, en dat is erg
jammer. Het grote actuele voorbeeld is op het moment de gezondheidszorg
natuurlijk.
Laatst zei Bert Bakker (sorry Bert) in een bericht iets over 10 jaar vooruit
kijken en natuurlijk had hij daar het gelijk aan zijn zijde. Al vond ik dat
er dan wat te makkelijk over de eigen inbreng al of niet wordt heengestapt,
maar dat terzijde. Wanneer denken ze eens echt 10 vooruit of liever nog
langer?
Je hoort ze er met geen woord over maar toch stevig in het nieuws nu de
aankomende suikergolf noem ik het maar even oneerbiedig. We worden met zijn
allen ongezonder hier maar gaan stevig bezuinigen op de gezondheidszorg. Het
zal betaalbaar moeten blijven, allicht, niet zo moeilijk. Wat zou nu toch de
beste bezuiniging zijn? Mij lijkt de mensen trachten gezonder te laten
blijven zodat er minder aanspraak ......etc.
Wat doen we weer in Nederland, we lopen we glad achter de feiten aan. Je wil
een actieve burger, stimuleer die dan ook toch.
De regering begon met de sportsubsidies aan diggelen te gooien, en laatst
hoorde ik weer dat ze meer wilden investeren erin, zal aan het tegen het
einde lopen van de regeerperiode liggen of zo.
Ik zal het even een beetje contfronterender zeggen. Mensen welke ziek zijn
kunnen bij het invullen van hun belasting alle kosten, gemaakt door ziekte
aftrekken, ik zeg het even simpel. Mooi ding toch, zeker voor mensen waarvan
het buiten hun schuld ligt. Dat moet ook zo blijven.
Maar waarom mensen niet stimuleren te investeren die broodnodige gezondheid.
Waarom niet ook dat aftrekbaar maken, het kost geld natuurlijk, maar de
kosten gaan toch voor de baten uit altijd. Daar moeten regeltjes omheen, en
ligt wat ingewikkelder natuurlijk, maar laat de burger zelf kiezen om wel of
niet te investeren daarin, stimuleer dat dan.
Mensen die hun hele leven zeer ongezond bezig zijn, door hen manier van
leven of werken, gaan we belonen door dingen aftrekbaar te stellen als ze de
reveuen ervan ondervinden. Mensen die bewust investeren in hun gezondheid en
daardoor later niets of minder last opleveren laten we maar doen.

Dat geldt trouws ook voor de pensioen en VUT bijvoorbeeld. Mensen die langer
blijven werken en daarom na de 65 meer pensioen ontvangen mogen door die
hogere inkomens een hogere belastingsom betalen, als dank voor dat feit?
Beloon ze met een welliswaar kleine tariefverlaging en men zal er wellicht
voor kiezen om wat langer te blijven doorgaan.

Ik zal niet zeggen dat dat dé ideeen zijn hoor maar juist door het systeem
verdwijnen er heel veel goede ideeen in het niet. Het moet uit de eigen
koker komen om jezelf er mee te proflileren. Als regering of oppositiepartij
ga je toch zo maar achter een goed idee van de oppositie staan. Een tegen
begroting van een oppositiepartij, is bij voorbaat gedoemd de prullemand in
te gaan, ongeacht hoe goed of slecht. Ik heb er ook niet even de oplossing
voor hoor, maar er zou eens over moeten nagedacht. Dan heb je het pas over
bestuurlijke vernieuwing ipv, een gekozen burgermeester of die flauwekul.
Sterker nog, ik heb ooit samen met iemand, die daar veel beter in was dan
ik, een stuk op papier gezet dat te maken heeft met de belastingen. Het
berekenen, vaststellen, controleren en dan vooral door wie. En beduidend
minder overheid. Heel bescheiden denk ik dat het iets is waar een partij
zich uiterst mee zou kunnen profileren al zal het uitgewerkt moeten worden
door mensen die dat veel beter kunnen dan ik. Maar dan loop je er weer
tegenaan, waar moet je daarmee naartoe.
Heel grote kans dat als een partij daarmee de verkiezingen in zou gaan of er
anders mee zou komen dat het verloren gaat in het systeem wat we kennen.
Laat maar zitten, denk je dan al snel, waarom zou je eigenlijk de moeite
doen. Maar dat is wat anders dan de aktieve burger toch?

Ger