Gladio

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Oct 18 05:13:47 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Uit De Telegraaf maak ik op dat PvdA-Van der Stoel de laatste chef was
> (tot 1992) van de supergeheime organisatie van het ministerie van
> defensie/oorlog, Gladio. Een club van notabeelen en militairen die het
> "verzet" moesten organiseren ingeval van bezetting van Nederland.

http://www.nieuws.nl/bericht/4/41916

"
'Van der Stoel was laatste leider Gladio'
Uitgegeven op 15 oktober 2005 om 21:00 uur, bijgewerkt om 21:34

(Novum) - Oud-politicus en minister van Staat Max van der Stoel was de
laatste leider van de geheime organisatie Operaties en Inlichtingen
(O&I), ook wel Gladio genoemd. Dat meldt De Telegraaf uit 'uiterst
betrouwbare bron'. Gladio moest het verzet gaan leiden als Nederland na
de Tweede Wereldoorlog opnieuw zou worden bezet.

O&I werd in het geheim gefinancierd door het ministerie van Defensie.
Vooraanstaande leden van de Raad van State, zoals oud-verzetsmannen
Marinus Ruppert en Theo van Lier, leidden de organisatie. Totnogtoe was
onbekend wie Van Lier opvolgde.

Nu blijkt volgens De Telegraaf dus dat PvdA'er Van der Stoel aan het
hoofd stond van Gladio ten tijde van de opheffing in 1992. De
organisatie werd toen, kort nadat haar bestaan bekend werd, opgeheven
door premier Ruud Lubbers. De krant besteedt meer aandacht aan de zaak
in De Telegraaf op Zondag.

[Copyright 2005, Novum]
"

> Nou begrijp ik ook waarom juist deze ex-minister van BuZa de
> witwasoperatie rond Zorreguieta mocht organiseren samen met een telg uit
> een oud-koloniaal geslacht die nu hoogleraar te Amsterdam is, tevens lid
> van de PvdA. De PvdA als netwerk van... (hier mag Marc Fluks wat
> invullen). Ook in de PvdA schuilen dus onfrisse lieden.

Ach ...  ;)

"

IN 1990 WERD Europa opgeschrikt door het bekendworden van het bestaan
van de geheime organisatie Gladio. Bij het ineenstorten van de door
corruptie geteisterde Italiaanse staat stuitte men op deze groep, die na
de oorlog in het leven was geroepen als toekomstige verzetsgroep bij een
eventuele aanval van de Russen op Europa. In alle Westeuropese landen
waren Gladio-groepen opgericht. Toen de Russen niet kwamen,
verzelfstandigden deze groepen zich. Omdat de leden waren gerecruteerd
in kringen van communistenvreters was het niet vreemd dat hun sympathie
vooral bij extreem-rechts lag.

In Italië bleek Gladio verantwoordelijk voor veel gewelddadige
aanslagen. Zelfs de moord op de christen-democraat Aldo Moro werd met de
ondergrondse in verband gebracht. In België waren sterke aanwijzigingen
voor de betrokkenheid van Gladio bij de Bende van Nijvel. In Spanje
hadden Gladio-leden een aanslag gepleegd op onze eigen prinses Irene en
haar toenmalige man Carlos Hugo van Bourbon-Parma. In Nederland zelf
tenslotte kwam het bestaan van grote wapenopslagplaatsen van Gladio aan
het licht, plus het feit dat hieruit grote hoeveelheden wapens waren
verdwenen. En waar bleek het adres van de Nederlandse Gladio te zijn?
Juist, in Huize Maarheeze in Wassenaar.

Natuurlijk werd ontkend dat de IDB verantwoordelijk was voor deze
geheime organisatie. Pikant is dat de huidige minister van Buitenlandse
Zaken, Van Mierlo, het voortbestaan van Gladio bepleitte. Maar
natuurlijk wist hij ook al geruime tijd voor het uitbreken van deze rel
van het bestaan van Gladio, omdat hij al eerder minister van Defensie
was geweest. Ook de huidige minister van Binnenlandse Zaken Hans
Dijkstal speelde een rol in het Gladio-debat van 1990. Als woordvoerder
van de VVD-fractie steunde Dijkstal de regering en nodigde hij de
premier uit om vertrouwelijk in de vaste kamercommissie meer informatie
te geven. Het parlement zelf hoefde van hem niet de juiste feiten te kennen.

Kort na de opschudding over het illegale Gladio-netwerk besloot de
minister-president in 1992 de IDB te liquideren. In de praktijk hield de
opheffing in dat de diverse taken werden overgeheveld naar de
inlichtingendiensten van Justitie (CRI), Defensie (MID) en Binnenlandse
Zaken (BVD).

Nadat het bericht van de opheffing van de IDB bekend werd, lieten 21
personen weten inzage te willen hebben in de archieven van de IDB.
"

Henk Elegeert