D66 stemt mee met de PvdA?

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Tue Oct 11 19:23:19 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tuurlijk, Ger, moeten we ook zelf met voorstellen komen.

Mijn motie om topinkomens in de semi-publieke sector aan te pakken heeft
vanmiddag ook een meerderheid gehaald, en de druk die alleen het indienen van
de motie tot gevolg had heeft het kabinet al doen opschuiven. Intussen blijf
ik werken aan een initiatiefwetsvoorstel.

Maar de pvda-motie was nog veel leuker dan je al dacht. Aanleiding was vooral
de extra kinderkorting die het CDA zelf wilde tijdens de algemene politieke
beschouwingen. Die is er ook gekomen, maar bij de financiële beschouwingen
bleek dat een deel van de mensen voor wie die bedoeld was, er geen gebruik van
kan maken omdat ze al door hun kortingen heen zijn - en dus geen belasting
betalen. Dan moet je gaan uitbetalen, maar dat stuit weer op Zalm, die
mordicus tegen negatieve inkomstenbelasting is. Behalve om de kinderkorting
gaat het trouwens ook om de ouderenkorting, in bepaalde gevallen.

Wij zijn niet tegen negatieve inkomstenbelasting, nooit geweest, integendeel,
we zien het als noodzakelijk om de koopkracht aan de onderkant beter te kunnen
ondersteunen, in moeilijke tijden. En dus was het heel consistent van ons om
het uitbetaalvoorstel van de pvda te steunen. Bijkomend voordeel: CDA een
beetje wegzetten. Gaan we het hele najaar nog lol van hebben. Na mijn
stemverklaring moest de CDA-woordvoerder knarsetandend uitleggen waarom het
CDA tegen de motie is. Ze houden vandaag niet van ons.
Probleem is wel dat het (op korte termijn) heel moeilijk uitvoerbaar is, dus
dat wordt nog een heel getouwtrek.