Nou ja Bert

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Sun Oct 9 21:55:50 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger, je hebt 'geloof ik' niet goed geluisterd.

1. Er wordt helemaal niet bezuinigd op de publieke omroep. Dat de inkomsten
teruglopen heeft met van alles en nog wat te maken (eredivisie, opkomst Talpa,
economische recessie van vier jaar), maar niet met de omroepplannen, die pas
in 2008 ingaan. Reclame-inkomsten zijn nog nooit gecompenseerd, en overigens
ook niet gekort toen het beter ging.
Dus er wordt niets 'geminimaliseerd', maar in Hilversum is men nogal verslaafd
geraakt aan reclamegeld (25% inkomsten), en weggedreven van de publieke
opdracht die juist met het belastinggeld (75%) gepaard gaat.

2. Ik heb juist gezegd dat ik de combinatie duur lidmaatschap en directe
relatie tussen zendtijd en ledental (veel specifieker dan nu) ongelukkig vind,
en dat dat moet veranderen.

3. Er wordt helemaal niet herzuild. De omroepverenigingen raken 100 procent
van hun macht kwijt, en 63 procent van hun taken en middelen. Die middelen en
taken komen in centrale handen - voor de liefhebbers van het BBC-model.
Dát is natuurlijk ook het echte sjaggerijn van mensen als Vera Keur.

4. Je schrijft daar niet over, maar voor de meelezers: er moeten garanties
zijn voor de toekomst van nps-programma's, en voor de mate waarin middelen en
zendtijd worden ingezet voor kunst en cultuur, want die dreigen anders in het
gedrang te komen. Niet omdat Den Haag die in het gedrang brengt, maar omdat in
Hilversum het voetbalhemd kennelijk nader is dan de cultuurrok...