'Vrijzinnig democratie' vs. 'sociaal-liberalisme'

Ger gmw.arts at HOME.NL
Tue Oct 4 17:24:32 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> http://www.nieuwesolidariteit.nl/pamflet-tekst-1.php
> "
>   Pamflet
>
> Op weg naar nieuwe solidariteit
>
> Komend jaar viert D66 zijn veertigste verjaardag. In die vier decennia
> zijn ons land, en de wereld om ons heen, grondig veranderd. Ook D66
> heeft daarin, als hervormingspartij, zijn rol gespeeld.
> Er zijn urgente kwesties in de Nederlandse samenleving en daarbuiten,
> die dringend om een oplossing vragen. Maar de traditionele politiek is
> onmachtig en durft geen radicale breuk te forceren.

Snik zeg, D66 heeft zo zwaar zijn rol gespeeld in afgelopen decenia dat ze
volgend jaar haar 40e verjaardag viert en een jaar later misschien wel haar
laatste.

> [...]
> navelstaren, breken met het conformisme, en weer een land worden van
> initiatiefrijke en optimistische wereldburgers. Een land, waarin
> solidariteit niet primair op onszelf is gericht maar op nieuwe
> generaties en op kansarmen, óók over onze grenzen. Een land, waarin
> mensen hechten aan hun individuele vrijheid zonder egoïstisch te zijn.
> Een land waarin de overheid niet meer automatisch zijn toevlucht neemt
> tot betutteling en wegkijkt van problemen, maar kansen creëert en
> optreedt. Een land dat weer vertrouwen heeft in de toekomst. Want als

Nederlander wel Boris alleen D66 niet. Ook niet zo raar hoor met zo'n
toekomst in het vooruitschiet.
Niet meer navelstaren, Boris kijkt iets verder omlaag denk ik dan maar.
Een land waarin de mensen hechten aan hun vrijheid, en dat met Donner, en
niet egoistisch zijn. hechten dus aan je eigen verworvenheden maar er
tegelijk niks om geven.

> Aan het begin van de nieuwe eeuw staan we voor grote uitdagingen
> waarvoor progressieve, sociaal-liberale politiek noodzakelijk is. We
> moeten nieuwe samenhang creëren in onze veranderde samenleving, waarbij
> we uitgaan van de kracht van mensen en van actief burgerschap.

Actief? Waar, zonder werk of wat ook. Meedoen, meer werk, minder regels was
toch de bedoeling. Wat jammer nu dat dat allemaal totaal is mislukt zeg.

We moeten
> vastbesloten de strijd aangaan met vervuiling en verspilling en kiezen
> voor duurzaamheid.

Hij bedoeld natuurlijk de Waddenzee en zo.

Voor schone en kennisintensieve activiteiten. We
> moeten voluit kiezen voor Europese samenwerking en een actieve rol
> spelen in het oplossen van internationale vraagstukken.

Meer samenwerking in de EU, aha, meer Polen en zo hier laten werken en zo
onze welvaart naar de knoppen helpen. Waar blijven toch al die grote
voordelen van de Euro, ik wacht er nog steeds op.

De
> sociaal-economische verhoudingen in ons land moeten worden hervormd en
> op individuele leest worden geschoeid. De overheid en de publieke
> dienstverlening moeten zo worden georganiseerd dat ze weer voldoen aan
> de wensen van mensen zélf, in plaats van aan bureaucratische behoeftes.

Tjonge zeg, eindelijk Boris, dat zeggen we nu al jaren. Maar goed, je krijgt
het in de gaten. Mooi begin zou het UWV zijn bijvoorbeeld.

> We hebben nieuwe politiek nodig, die mensen centraal stelt en gericht is
> op de toekomst en op nieuwe generaties. Daarover gaat dit pamflet. Het
> stuk bevat nieuwe denkrichtingen en lijnen en – in aparte kaders – een
> aantal concrete doelstellingen op verschillende gebieden. Deze zijn
> bedoeld als suggesties voor de discussie in de partij over concrete
> oplossingen.

Denken aan de toekomst en de nieuwe generaties. Wat zonde dat we daarvoor
wel de huidige generatie ondervoedt en uitgedroogd in de hoek moeten
schoppen.
Denk aan de nieuwe generatie politici, die straks dan ook maar recht moeten
krijgen op WW en zo. Wachtgeld afschaffen?

> Dit pamflet is gericht tot de leden van D66, maar ook tot alle anderen
> die de noodzaak van verandering voelen.

Hoi hoi, het is ook voor mij bedoeld.

Het is bedoeld als begin van een
> gesprek, niet als bezegeling. Steeds meer Nederlanders – binnen en
> buiten bestaande partijen - zijn op zoek naar een brede sociaal-liberale
> beweging. Een beweging die niet technocratisch is, maar die voluit gaat
> voor de vernieuwing van Nederland. Ik vind dat we die brede beweging
> moeten gaan vormen.

Vind ik ook, maar nu eerst nog mensen vinden die zo'n beweging kunnen
vormen. Dag Boris. Gesprek bezegeld?

> D66 is onderdeel van een grote, Europese en internationale familie van
> liberaal-democratische, progressieve partijen die in hun eigen land
> streven naar vrijzinnige, toekomstgerichte politiek. Die uitgaat van de
> vrijheid en verantwoordelijkheid van mensen zélf. Ook voor Nederland
> blijft zo’n politiek noodzakelijk. Ik zie dat niet alleen als een kans.
> Ik zie het als onze plicht. Want Nederland is nog niet hálf af.

En D66 is er al voor meer dan de helft af. Nu dat laatste stukje nog even om
zeep helpen, maar misschien is Pechtold daar wel de juiste persoon voor.

Ger