'Vrijzinnig democratie' vs. 'sociaal-liberalisme'

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Oct 4 17:12:27 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Die marc toch altijd met zijn tekstanalyses.. Je bent er nog wel
> eentje vergeten, de meest relevante: 'Sociaal-liberaal' staat
> namelijk helemaal niet in de tekst, slechts in de begeleidende
> inleiding en conclusie. In de tekst zelf heeft onze Boris het drie
> keer over progressief-liberaal en drie keer over vrijzinnig.... Kan
> geen toeval zijn. Hij vindt dat sociaal-liberale zelf waarschijnlijk
> ook maar niks.

Nou ja, maar de inleiding behoort tot het pamflet, m.i..

Laten we de tekst zelf er dan maar bij nemen:

http://www.nieuwesolidariteit.nl/pamflet-tekst-1.php
"
  Pamflet

Op weg naar nieuwe solidariteit

Komend jaar viert D66 zijn veertigste verjaardag. In die vier decennia
zijn ons land, en de wereld om ons heen, grondig veranderd. Ook D66
heeft daarin, als hervormingspartij, zijn rol gespeeld.
Er zijn urgente kwesties in de Nederlandse samenleving en daarbuiten,
die dringend om een oplossing vragen. Maar de traditionele politiek is
onmachtig en durft geen radicale breuk te forceren.

Nederland moet boven zichzelf uitstijgen. We moeten ophouden met
navelstaren, breken met het conformisme, en weer een land worden van
initiatiefrijke en optimistische wereldburgers. Een land, waarin
solidariteit niet primair op onszelf is gericht maar op nieuwe
generaties en op kansarmen, óók over onze grenzen. Een land, waarin
mensen hechten aan hun individuele vrijheid zonder egoïstisch te zijn.
Een land waarin de overheid niet meer automatisch zijn toevlucht neemt
tot betutteling en wegkijkt van problemen, maar kansen creëert en
optreedt. Een land dat weer vertrouwen heeft in de toekomst. Want als
wij het niet doen, wie dan wel?

Aan het begin van de nieuwe eeuw staan we voor grote uitdagingen
waarvoor progressieve, sociaal-liberale politiek noodzakelijk is. We
moeten nieuwe samenhang creëren in onze veranderde samenleving, waarbij
we uitgaan van de kracht van mensen en van actief burgerschap. We moeten
vastbesloten de strijd aangaan met vervuiling en verspilling en kiezen
voor duurzaamheid. Voor schone en kennisintensieve activiteiten. We
moeten voluit kiezen voor Europese samenwerking en een actieve rol
spelen in het oplossen van internationale vraagstukken. De
sociaal-economische verhoudingen in ons land moeten worden hervormd en
op individuele leest worden geschoeid. De overheid en de publieke
dienstverlening moeten zo worden georganiseerd dat ze weer voldoen aan
de wensen van mensen zélf, in plaats van aan bureaucratische behoeftes.
We hebben nieuwe politiek nodig, die mensen centraal stelt en gericht is
op de toekomst en op nieuwe generaties. Daarover gaat dit pamflet. Het
stuk bevat nieuwe denkrichtingen en lijnen en – in aparte kaders – een
aantal concrete doelstellingen op verschillende gebieden. Deze zijn
bedoeld als suggesties voor de discussie in de partij over concrete
oplossingen.

Dit pamflet is gericht tot de leden van D66, maar ook tot alle anderen
die de noodzaak van verandering voelen. Het is bedoeld als begin van een
gesprek, niet als bezegeling. Steeds meer Nederlanders – binnen en
buiten bestaande partijen - zijn op zoek naar een brede sociaal-liberale
beweging. Een beweging die niet technocratisch is, maar die voluit gaat
voor de vernieuwing van Nederland. Ik vind dat we die brede beweging
moeten gaan vormen.

D66 is onderdeel van een grote, Europese en internationale familie van
liberaal-democratische, progressieve partijen die in hun eigen land
streven naar vrijzinnige, toekomstgerichte politiek. Die uitgaat van de
vrijheid en verantwoordelijkheid van mensen zélf. Ook voor Nederland
blijft zo’n politiek noodzakelijk. Ik zie dat niet alleen als een kans.
Ik zie het als onze plicht. Want Nederland is nog niet hálf af.

Mei 2005, Boris Dittrich

Lees verder
(http://www.nieuwesolidariteit.nl/pamflet-tekst-2.php)
"

Maar neem nu de inleiding:
[...]

Wat is er zo grondig veranderd in die vier decennia?
- in ons land,
- in de wereld om ons heen.

Welke rol heeft D66 daarin (als hervormingspartij, nota bene) gespeeld?

Welke urgente kwesties zijn er in:
- de Nederlandse samenleving,
- daar buiten.

Wat is de urgentie en waaruit blijkt die?

(En nu komt ie) Maar de traditionele politiek is onmachtig en durft geen
radicale breuk te forceren.

Maar dat verondersteld toch dat je al die eerder genoemde zaken op een
rijtje hebt staan, maar dat blijkt nergens uit. Nergens een verwijzing
waar die informatie te vinden zou zijn.

En hoezo radicale breuk ???? En heb je voor een radicale breuk niet
juist een hele grondige en juiste analyse nodig? Waar is die?

" Aan het begin van de nieuwe eeuw staan we voor grote uitdagingen
waarvoor progressieve, sociaal-liberale politiek noodzakelijk is."

Indien juist, hoe komt die dan op de plaats van bestemming? En maakt de
burger dat uiteindelijk niet zelf uit welke variant er op welk moment
nodig is?

Welke rol wil D66 hier eigenlijk? En als de conclusie "de traditionele
politiek is onmachtig" juist is, hoe wil D66 dan uit de valkuil wegblijven?

Henk Elegeert