De zaak van het plakkende pluche

Sun Oct 2 23:01:42 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Elma Ouwehand <e.ouwehand1 at CHELLO.NL>,
>nee, ik wil een linkse regering die slim opereert
>ik vertrouw die rechtse rakkers voor geen meter

 Bert Bakker <bbakker at USA.NET>,
>De grap van de dag! Een linkse regering die slim opereert.... :-))))))

 Dat zijn verschillemde zaken. Een rechts of links beleid heeft niets te
 maken met slim of dom opereren, ook niet met goed of slecht.

 Momenteel hebben we een rechtse regering die dom opereert (en dat is
 een 'grap' van vier jaar). Ik wil best aannemen dat Balkenende niet een
 door-en-door slecht mens is, maar goed (als mens) issie natuurlijk ook
 weer niet. Net zo min zijn SP'ers goed omdat ze hun hart qua solidari-
 teit op de goede plaats hebben zitten. Ik denk ook niet dat men Marij-
 nissen 'dom' mag noemen omdat hij geen opleiding heeft (de meeste Ka-
 merleden hebben geen academische opleiding, trouwens).

 Wat we nodig hebben is een goede regering die slim opereert en waarin
 zowel links als rechts vertegenwoordigd zijn opdat de burger, die zich
 momenteel politiek niet vertegenwoordigd voelt, zich in het beleid her-
 kent. Het lijkt me niet dan in de huidige ploeg mensen zitten die dat
 karwei zouden kunnen klaren. Wouter Bos kan het ook niet (dat vindt hij
 zelf gelukkig ook, daarom schoof hij Job Cohen naar voren - en die kan
 het zeker). D66 zal niet in het volgende kabinet zitten dus in eigen
 gelederen behoeven geen kandidaten worden gezocht.

 Het volgende kabinet zal een PvdA-CDA signatuur hebben. Sommige liberale
 experimenten zullen worden teruggedraaid en Balkenende verdwijnt uit
 beeld. Mogelijk dat de CU aanschuift (die hebben dat ook verdiend, lijkt
 mij, die voert een beleid als D66 voor de verkiezingen van 1994) zodat
 de twee blokken in de volgende regering wat meer in evenwicht zijn.

 Iets anders lijkt me onmogelijk en ook niet wenselijk. Het land moet tot
 rust komen - en met de SP en GroenLinks in het kabinet lukt dat natuur-
 lijk niet. D66 moet in de oppositie zichzelf hervinden (mooie documen-
 taire over vrijzinnig democratie vs. liberalisme vanmorgen bij OVT van
 de VPRO - precies datgene dat ik hier zelf ook wel eens zeg - wie niet
 geluisterd heeft, moet dat zeker alsnog via Internet doen). En de VVD
 mag lekker intern gaan ruzien over het verkeer. Hopelijk komt Wiegel
 terug als oppositieleider en om Van Aartsen een lesje te leren.

 Marc Fluks, Amsterdam