Fundamentalistische atheisten: ChristenUnie prefereert moslims boven D66

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Nov 29 18:18:38 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Bron:  Trouw/Novum
> Datum: 29 november 2005
> Opm:   Rouvoet deed z'n uitlatingen vannacht van 0:00-0:45 op Radio 1
>

> ChristenUnie prefereert moslims boven D66

Tuurlijk, Marc. :)

> (Novum) - De ChristenUnie werkt liever samen met een moslimpartij dan met
> D66.

Dat is niet zo vreemd. De ChristenUnie werkt immers al jaren met het
niet bestaande wat ze voor werkelijk wenst te nemen.

> Dat laat de partij dinsdag via woordvoerder Nico Schipper weten.
> Volgens Schipper staat een moslimpartij, mocht die in de Tweede Kamer
> gekozen worden, dichter bij de ChristenUnie.

Dat is een wenstgedachte en louter gebaseerd op een (mogelijke)
overeenkomst. Een overeenkomst die tegelijkertijd duidelijk maakt dat
een van de twee er naast 'moet' zitten.

> D66 zou een 'religieuze, dogmatische kruistocht' voeren.

Dat blijkt nergens uit.

> De ChristenUnie ergert zich aan de discussie in de Tweede Kamer over
> moslims.

AHA zit bij de VVD, weet de ChristenUnie dat niet. En sinds wanneer is
D66 ten volle verantwoordelijk voor de discussie in de TK over moslims?

Heeft D66 zich opgesteld tegenover de moslims? Kan ik mij niet voorstellen.

> Dat leidt volgens de partij tot de 'verbanning uit de politiek
> van alles wat met religie te maken heeft'.

Wat leidt tot ....? Het is bovendien een onjuiste voorstelling van
zaken. Niet een(1) aanhanger van welke religie dan ook wordt het
religeus zijn onmogelijk gemaakt. De ChristenUnie maakt er een potje van.

> Ook de discussie die
> VVD-politica Ayaan Hirsi Ali aanzwengelde over het voortbestaan van
> bijzondere scholen is de partij van fractievoorzitter Andre Rouvoet een
> doorn in het oog.

Ze weten het dus wel - VVD-politica Ayaan Hirsi Ali - en wordt ook in
deze partij op punten in twijfel getrokken. Maar ja als zo'n beeld van
een niet bestaande moslimparij in de TK zich eenmaal in zo'n goed
gelovig hoofd heeft genesteld, krijg het dan nog maar ewens voor elkaar
de werkelijkhied voor te leggen en die voor 'waar' te krijgen.

 > "Doordat Ayaan wil dat moslims integreren, moet het
> christelijk onderwijs afgeschaft worden en dat is niet de bedoeling", legt
> Schippers uit.

Als dat de moslims helpt bij het integreren?

> De islam en het christendom kennen overeenkomsten, zegt Schipper. "Hoewel
> de partij geestelijk ver van ons afstaat, denken we hetzelfde over het
> huwelijk, het gezin en de bescherming van het leven."

Mogelijk ook over vrouwen, huiselijk geweld, eerwraak, homo's etc...

> Hoewel de partij
> geen moslims toestaat omdat de Bijbel onderschreven moet worden,

Kortom: Voel je vrij om (fundamentalistische) christen (hufter?) te
worden. Als iedereen dat doet kunnen kerk en staat een geheel vormen.
Vraag blijf dan welke van de twee het wordt ....

> voelt de
> partij meer met deze groep dan met D66.

Welke groep? Alsof moslims als een(1) groep te duiden zijn? Waarop en op
grond waarvan?

> "Dat zijn lieden die het geloof
> uit de politiek willen verbannen en daar hebben we op dit moment veel van
> te duchten."

Maar geen enkel spoor van bewijs voor een dergelijke stellingname. En
D66 discrimineert niet op grond van geloof, dat doet die partij nu zelf
juist wel. Het mag zich gelukkig prijzen dat het daar wat van te duchten
heeft.

Henk Elegeert