Wie gaat dat betalen?

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Nov 29 15:54:32 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ik las vanavond in de nRC dat er zelfs een politieagente als getuige een
> ontlastende verklaring voor B had afgelegd.

Zembla kwam met eenzelfde feit naar buiten. Het is, als ik het goed
begrijp, zelfs zorgvuldig uit handen gehouden van hen die de zaak
onderzochten. Dat duidt er m.i. op dat men zich heel bewust en goed op
de hoogte is van die eigengereidde (politieke?) cultuur binnen het systeem.

> Kennelijk is pedomoord zo'n
> ernstig taboe dat alle knoppen doorslan bij rechercheurs en justitie.

Er wijzen juist indicatoren naar een welbewuste cultuur. Als je een
onderzoeksteam om de tuin meent te moeten leiden door (weliswaar vele
stukken, dus een slag om de arm is nog nodig) stuk(ken) daarbuiten te
houden??

> Ik
> denk dat hier een sociaal-culturele factor een belangrijke rol speelt:
> veruit de meeste gezagsfguren komen uit conservatieve of gewoon rechtse
> milieus en zien misdaad als Het Kwaad waarop naar willekeur een
> naamplaatje past. Zo van: als het maar is opgelost.

Opgelost was het geenszinds, Henk. De werkelijke dader heeft in de
tussentijd nog twee slachtoffers kunnen maken. Uit de uitzending van
Zembla blijkt verder dat als hij zijn betrokkenheid bij Nienke niet had
bekend er niets zou zijn veranderd.

> Dit soort opvatting
> over "orde" kost ons niet-rechtse belastingbetalers opnieuw veel geld.

Absoluut, nog los van het leedt dat nieuwe slachtoffers wordt aangedaan.

> Trouwens, wanneer stopt de overheid nou es met die geldverslindende ME
> naar voetbalwedstrijden sturen? Belachelijk. Laat voetbal maar gewoon
> uitsterven door het eigen geweld.

Een bedrijfstak waarin zoveel geld omgaat hoeft geen beroep te doen op
algemene middelen, middels een beroep op de politie (door ons allen
betaald).  Het houdt zelfs de vicieuze cirkel in stand, die in
belangrijke mate steunt op het 'politie pesten'.

Henk Elegeert