Vanmiddag, vervolg van de soap in tweedekamer

Tue Nov 29 12:38:02 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Moet eerlijk zeggen dat het aanbod van mijn (particuliere) verzekeraar erg
meeviel.
De laagste premie voor het basispakket (FBTO) en veel helderder aanvullende
modules dan voorheen.

Kern is dat de verzekeraars hetzelfde basispakket bieden, en niet
verschillende noch meer dan één. Voorheen zat bij de een in een basispakket
of een duurdere, wat bij de ander in een module zat.

De modules zoals tandarts, calamiteiten (met rechtsverzekering),
gezinsplanning, therapieën (fysiotherapie bijvoorbeeld), alternatieve
geneeswijzen e.d zijn goed per persoon in te schatten als gewenst of
benodigd of nooit te gebruiken).

Alleen "buitenland" (werelddekking bij spoed vanwege reis en verblijf; en
tegen Nederlands tarief op eigen verzoek ook buiten EU laten behandelen)
vertoont half overlap met reisverzekeringen (die ze er zelf uit willen halen
z.s.m. om concurrerender tarieven te kunnen bieden).

Kortom de zorgtoeslag blijf ik een on-economische ramp vinden, alsmede de de
facto geheel of grotendeels gratis meeverzekering van niet werkende
partners, maar de marktsetting met hoe paradoxaal één standaard basispakket
doet zijn werk nu al wat betreft helderder en beter vegrelijkbaar aanbod.
Kennelijk is zo'n basispakket nodig als dwangmiddel tot eenvoud, waar in
andere markten de techniek en het veelvuldig gebruik van massagoederen en
diensten hiervoor al zorgen gaandeweg (ik denk aan telecom, internet e.d.
die ook allereerst tot moeilijk vergelijkbare aanbiedingen leiden, ook hier
zie je vereenvoudigingnen van pakketten en tareifsystemen).