PvdA wil verplichte anticonceptie

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Mon Nov 28 10:17:46 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

Ik ben blij dat het jou ook om het belang van het kind gaat.

> Dat ben ik niet helemaal met je eens. Kijk, dat de ouders het centrale
> thema vormen rondom deze problematiek dat is helder. Echter, het gaat mij
> om de kinderen zelf. Hun toekomst, hun kansen, hun mogelijkheden en ook
> hun maatschappij.

Uit jouw reactie blijkt, dat er twee vragen spelen die je door elkaar haalt:
1. Het recht van geestelijk gehandicapten op het ouderschap en
2. Hoe in te grijpen in problematische gezinnen.

Vorige week zag ik een dochter van geestelijk gehandicapte ouders, die zelf
aangaf, dat ze eigenlijk helemaal niet geboren had willen en moeten zijn,
omdat ze als kind al heel gauw de zorg voor haar ouders kreeg. Als je in
dergelijke gevallen uiitgaat van het belang van het kind, zou dat heel wel
tot de conclusie kunnen leiden, dat daar het belang van de ouders voor moet
wijken.  Ik heb wel eens begrepen, dat ze bij een dergelijke kinderwens het
ouderpaar eerst de verantwoordelijkheid geven voor een huisdier, en dat de
hulpverlening daar dus al zeggenschap heeft over een mogelijk ouderschap.

> En elma, Tjerk heeft dat nog niet door en koers regelrecht op dat
> rampscenario af. Zij wenst er zelfs nog een schepje bovenop te doen.
> Adolf zou haar op zijn blote knieen de voeten kussen. :)

Ik zou met dit soort vergelijkingen oppassen: Adolf hield van de opera's van
Wagner, maar ik ook. Is daarmee Wagner fout, of ik ook?

Het andere probleem is, hoe om te gaan met problematische gezinnen. Ik ben
met je eens, dat hier voor justitie niet primair een taak behoort te liggen,
maar bij mishandeling, leven en dood moet het belang van het  kind
prevaleren, ookal moet dan het belang van het gezin wijken. De vorige week
aangehouden ouder wordt er nu ook van verdacht al eerder een kind te hebben
omgebracht en dan lijkt het me niet meer dan terecht dat justitie hier
ingrijpt.

Een ander probleem is natuurlijk, dat het de vraag is, wanneer er sprake is
van mishandeling: Ooit huurde ik een huisje in de buurt van Holten, waar een
nichtje me met haar toen 4 jarige dochter bezocht. Het kind had een grote
bloeduitstorting rond een oor. Gevallen, was het commentaar van de moeder.
Door haar vader geslagen (een aardige Fransman, maar met driftbuien), leek
mij. En 'savonds in een restaurant aan De Brink in Deventer zei ze dat ook,
ontspannen zittend op de schoot van haar vader, toen ik het haar gewoon
vroeg.

Mijn omgeving raadde me toen aan een vertrouwensarts in te schakelen, maar
ik was niet zeker van de mate van onopgemerktheid, waarin deze in een dorpse
omgeving te werk gaat en heb uiteindelijk met mijn oom en tante gesproken,
die mijn visie over de te losse handjes van hun schoonzoon deelden. Het
meisje en haar zusjes zijn nu twee vrolijke en ravissante pubers, die
gelukkig bij hun ouders leven. Maar dergelijke besluiten blijven moeilijk.

Groet,

Tjerk