Cassandra was VVD-splijtzwamscore AHA (2)

e.ouwehand1 e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Fri Nov 25 14:16:46 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg heeft op vrijdag, 25 nov 2005 om 13:15
(Europe/Amsterdam) het volgende geschreven:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Voor een korte samenvatting, bij voorkeur vergezeld
> van een *onderbouwde* mening (dus niet op z'n Van
> Meeterens maar wat aanblaten zonder enig bewijs),
> hou ik mij aanbevolen.

ik sluit hier maar even op aan omdat het er mee eens ben,

en ik zou er iets aan willen toevoegen, nl dat ik een parallel zie met
het mythologische verhaal van de trojaanse prinses en zieneres
cassandra, die nooit geloofd werd, noch in haar eigen stad troje, en
ook later niet, als vreemdeling in griekenland. *)

de analogie met de 'voorspellingen die niemand wil geloven' is imo wel
duidelijk.
cassandra begon al met in troje zelf niet geloofd te worden, dat was
tragisch, want haar voorspelling kwam wel degelijk uit.
de stap van de god Apollo naar de andere god wiens naam met een A
begint is ook niet zo groot, en hoe het met haar afliep toen ze in het
vreemde Griekenland terecht kwam is ook materiaal voor een tragedie.

dat cassandra daar vermoord werd was het gevolg van de wraak van
clytemnestra *) omdat koning agamemnon*) Iphigenia, oudste dochter van
zijn vrouw clytaemnestra en hem zelf, geofferd had. de analogie is hier
(nog) niet voor de hand liggend, behalve dat het imo altijd
onverstandig is om gevaarlijke dingen te doen zonder vijf stappen
vooruit te denken en te zorgen voor een goede bescherming.

wat gebeurt er als de bescherming van de vvd en de bewaking wegvalt? :_(
so much for civilization?

in het nederland van nu, net als in het griekenland van die dagen, was
het niet verstandig om als vreemdeling anders dan als exotisch en
ongevaarlijk op te vallen.
en het doen van onwelgevallige voorspellingen is en was zeer gevaarlijk
helaas.

maar overeind blijft dat cassandra's voorspellingen allemaal uitkwamen.

cassandra was blijven leven als ze haar gave niet gebruikt had. maar
had ze haar mond moeten houden?

het was ook zeer onverstandig van de trojanen om niet naar cassandra te
luisteren.

gr elma

Noten:

*) "Cassandra was in de Griekse mythologie een zieneres en de dochter
van de Trojaanse
koning Priamos. De god Apollo, die op haar verliefd werd, gaf haar de
gave van de
profetie. Maar zij wijst zijn liefde af en als straf hecht niemand
waarde aan haar
voorspellingen.

note: vandaar Cassandra-voorspelling; een sombere voorspelling waar
niemand acht op
slaat.

Zij voorspelt o.m. de ondergang van Troje en de moord op Agamemnon, die
haar als
oorlogsbuit verwierf. Maar uiteindelijk kon ze zich jegens de Grieken
wreken. Omdat ze
tijdens de val van Troje was verkracht bij het altaar van de tempel van
Athena, doodde
deze godin vele Grieken op hun thuisreis. Zelf werd Cassandra vermoord
door de vrouw
van Agamemnon Clytaemnestra."

"Agamemnon was een zoon van Atreus en een broer van de Spartaanse
koning Menelaus.
Hij was gehuwd met Clytaemnestra. Vanuit zijn burcht in Mycene riep hij
de Grieken op
om op te trekken tegen Troje. De aanleiding hiertoe vormde de schaking
van Menelaus'
vrouw Helena door Paris. Bij Aulis werd de Griekse vloot opgehouden
door ongunstige wind.
Agamemnon besefte dat hij een mensenoffer moest brengen om Artemis
gunstig te
stemmen. Hij liet zijn dochter Iphigenia naar Aulis komen, onder het
voorwendsel dat ze
zou gaan trouwen met de legendarische Griekse krijger Achilles. Volgens
de ene traditie
werd Iphigenia opgeofferd, maar volgens een andere bracht Artemis haar
naar Taurs, waar
ze priesteres in de Artemis-tempel werd.
Clytaemenestra vergaf haar echtgenoot het offer niet. Tijdens de tien
jaar durende
oorlog nam ze Aegisthus als minnaar. Hij was een zoon van Thyestes, de
broer en
aardsvijand van Agamemnons vader Atreus. Bij Agamemnons terugkeer uit
Troje veinsde
Clytaemnestra blijdschap. Opgelucht over zijn veilige thuiskomst, sloeg
Agamemnon de
waarschuwingen van zijn slavin Cassandra, de helderziende dochter van
de verslagen
Trojaanse koning Priamus, in de wind. Ten onrechte, want toen hij in
bad zat, wierp
Clytaemnestra een net over hem heen, waarop Aegisthus hem met
bijlslagen doodde."

bron: http://www.histoportal.net/klassiek/grieks.html