VVD-splijtzwamscore AHA (2)

Fri Nov 25 12:47:05 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:    Volkskrant
Datum:   25 november 2005
Auteurs: Marc Peeperkorn, Raoul du Pre

Ayaan Hirsi Ali of Hans Wiegel?
-------------------------------

Ayaan Hirsi Ali polariseert en zet met haar uitspraken 'hele bevolkings-
groepen' in de hoek, vindt Hans Wiegel. Staat de VVD achter het erelid uit
Diever?

Nel Ginjaar-Maas, oud-staatssecretaris van Onderwijs: 'Ik ben het meer
dan honderd procent met Wiegel eens. Hirsi Ali snapt weinig van het
liberalisme. Wij willen mensen zo veel mogelijk ruimte geven. Ze moet
eerst maar eens gaan studeren. Met haar strijd tegen artikel 23 zit ze
helemaal mis. 60 Procent van de VVD-aanhang heeft een kind op een school
voor bijzonder onderwijs.'

Henk Vonhoff, partijprominent: 'Ik sta geheel aan de kant van Hirsi Ali.
Liberalen zijn van oudsher grote voorstanders van openbaar onderwijs. Dat
is in de reacties van Wiegel sterk onderbelicht gebleven. Ook Hirsi
Ali's strijd voor de emancipatie van de islamitische vrouw vind ik zeer
authentiek liberaal. Daarbij moeten we haar niet voor de voeten lopen met
allerlei verhalen dat ze de integratie niet bevordert.'

Klaas-Jeroen Terwal, voorzitter jongerenorganisatie JOVD: 'Ik sta geheel
aan de kant van Wiegel. Hij heeft volkomen gelijk als hij zegt dat Hirsi
Ali een wig drijft tussen allochtonen en autochtonen. De manier waarop ze
tekeergaat, die toonhoogte! Tweede-Kamerleden moeten rekening houden met
de gevolgen van hun uitspraken. Minister Brinkhorst van Economische Zaken
vergeleek Hirsi Ali ooit met een brandend lont in een kruitkamer. Daar
begint ze inderdaad op te lijken.'

Ed Nijpels, oud-partijleider: 'Geen commentaar. Behalve dan dat het hoog
tijd wordt dat de partijleiding deze kemphanen om de tafel zet om het uit
te praten.'

Ginjaar-Maas: 'Ik ben het trouwens ook met Wiegel eens dat ze te veel
polariseert. Er zijn zo veel moslims die in deze samenleving totaal
geintegreerd zijn. Die worden door haar in een hoek gedrukt dat ze niet
deugen. Dat is mijn hoofdbezwaar. Of de VVD nu een gespleten partij is?
Dat denk ik niet. Ik denk dat wij onze schouders ophalen en denken: dat
mens hoort niet bij ons.'

Nicoline van den Broek-Laman Trip, Eerste-Kamerlid: 'Ik ben een fan van
Hirsi Ali. Ze heeft het grootste gelijk. Mensen waarderen het zeer dat
iemand netelige kwesties scherp en helder verwoordt.'

Frits Korthals Altes, voormalig VVD-minister van Justitie: 'Ik ben zeer
ongelukkig over de wijze waarop ze met elkaar omgaan. Maar het zal wel een
keer ophouden. Aan wiens kant ik sta? Aan de kant van de VVD.'

Vonhoff: 'Wat wil Wiegel dan? Als we allerlei praktijken die niet deugen
weer gaan accepteren, zijn we pas echt bezig met het creeren van twee
samenlevingen naast elkaar.'

Patrick van Schie, directeur wetenschappelijk bureau van de VVD: 'Als
mensen over de toon beginnen, hebben ze meestal geen argumenten. Ik zou
het liever over de inhoud hebben. In de discussie over artikel 23 heeft
Ayaan historisch en principieel gelijk. Het is ook de taak van een
volksvertegenwoordiger dit soort dingen aan de orde te stellen.'

Terwal: 'Qua ideeen past Hirsi Ali bij de VVD, niet met haar werkwijze.
De VVD-fractie zou haar aan banden moeten leggen. Ik denk niet dat ze
daarmee akkoord gaat, dus zal ze opstappen. Hirsi Ali had mijn
onvoorwaardelijke steun. Maar ze wordt steeds fanatieker en radicaler. Nu
valt ze Wiegel aan. Haar steun is tanende, in de JOVD, de VVD en bij mij.
Ze heeft een grens overschreden.'

--------
(c) 2005 PCM