Dwangliberalisme

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Nov 21 22:07:16 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democs,

Mijn droom: voor een gezelschap van voornamelijk (overheids)adviseurs een
nieuwe, bijtende term introduceren: dwang-liberalisme. Vanuit de gedachte
van de terugtredende overheid en de vernietiging van de verzorgingsstaat,
dwingt de neoliberale overheid - in feite zonder enige discussie met
proportionele delen van de bevolking - de burgers alsmaar meer tot het
maken van tijdrovende, psychologisch belastende en qua tijdconsumptie dure
keuzes. Het kan zo gek niet wezen, of je moet maar voor jezelf zorgen via
complexe alternatieven waarvan vaak de achtergrond of het overzicht
ontbreekt. En net als onder het communisme wordt dit propagandistisch
verkocht als "vrijheid".

Dwangliberalisme dus.

De ergste propagandisten schuilen uiteraard onder de conservatieven (VVD),
neoconservatieven (restant D66), CDA-domkoppen en PvdA-apparatisniks. En
natuurlijk Femke Halsema.

Vraag: wie kan mij wat voorbeelden leveren van dwangliberalisme van de
afgelopen vijf jaar? Dit D66-forum barst natuurlijk van de insiders...

Henk Vreekamp, Utrecht