Rob Oudkerk over 'neurobiologische stoornis' politici

e.ouwehand1 e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Fri Nov 18 13:13:03 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp heeft op woensdag, 16 nov 2005 om 23:40
(Europe/Amsterdam) het volgende geschreven:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Of spiritualiteit en materialisme malkanders tegendeel zijn
> interesseert me even niet - ze vormen beiden een eenzijdig
> (holistisch) perspectief in analyseren en argumenteren. Daar gaat het
> me om.
>
> Verder gebruik je het begrip "atheisme" op een populaire manier:
> "ontsnappen" aan het godsbegrip, of, bestrijden van een godsbestaan,
> terwijl je waarschijnlijk bedoelt "agnost", onbekend met zulke
> hersenspinsels pro en contra. Hoe kun je immers iets ontkennen of
> bestrijden dat je niet kent of wat onkenbaar is?!

ik heb het zo begrepen dat een atheïst ontkent dat er een god is, of
althans abstraheert van het eventuele bestaan van een god, waardoor in
haar/zijn redeneringen een god niet voorkomt, behalve om denkfouten
erover te ontmaskeren

en een agnost zegt dat z/hij niet weet of er een god is omdat die in
principe onkenbaar is, en op grond van die onkenbaarheid geen
filosofische uitspraken doet over een god, behalve om denkfouten erover
te ontmaskeren.

?? zoiets?

en als de scheikunde proefondervindelijk kan bewijzen dat hormonen vaak
ons gedrag bepalen, maar dat velen desondanks de verleidingen van de
theemsweg wel kunnen weerstaan, dan komt in die redenering geen god
voor.

ik wacht nog op een verklaring voor mijn stemmetje dat zegt dat de
theemsweg niet deugt die verder gaat dan dat dat kennelijk nurture is,
want dat snap ik wel. ;)

en ik hoop dat we de heer oudkerk nog maar weinig in de media tegen
zullen komen, want ik ervaar dat als onplezierig. ;/ maar mijn
ervaringen zijn niet bepalend voor maatschappelijke gedragsregels en
hun sociale gevolgen.

gr elma