Het wordt alsmaar gekker

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Sun Nov 13 12:42:57 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wat mij (ook) aanspreekt is de vergaande flexibilisering van de arbeidsmarkt
die Groenlinks hier bepleit. Het is een doorbraak in het denken dat de oude
ontslagregels die bedoeld waren voor het bieden van zekerheid vaak werken als
belemmeringen voor mensen om een nieuwe baan te vinden. De één z'n zekerheid
is de ander z'n drempel.
Groenlinks kiest voor radicale flexibiliteit op de arbeidsmarkt, in combinatie
met relatief hoge, maar in duur beperkte werkloosheidsuitkeringen (maximaal 1
jaar).
Wat mij minder aanspreekt is dat iedereen die niet binnen een jaar aan de slag
komt van Groenlinks een collectieve baan krijgt aangeboden. Melkertbanen, maar
dan in het kwadraat. We hebben in het recente verleden gezien dat deze banen
mooi lijken, en ook een nieuwe kans kunnen bieden voor mensen die lang buiten
de arbeidsmarkt staan, maar dat mensen er ook jarenlang in blijven hangen, op
minimumniveau, zonder perspectief. Collectivisering van de onderkant van de
arbeidsmarkt - een vorm van apartheid. Maar 'iedereen heeft een baan', volgens
Halsema.
Zo koppelt Groenlinks een liberale arbeidsmarkt aan een communistische
banenillusie.