Rob Oudkerk over 'neurobiologische stoornis' politici

Sun Nov 13 07:54:33 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik eerder over het schizofrenie-begrip uit de orthomoleculaire kwakzalverij,
>Allerlei stofjes zouden de inhoudelijke kant van het denken van mensen
>bepalen. (...) En dat is natuurlijk onzin, dat gaat alleen op voor de
>biochemische kant van het functioneren van het brein.

 Elma Ouwehand <e.ouwehand1 at CHELLO.NL>,
>ik denk dat hormonen wel degelijk een hoop inhoud van mijn gedachten
>bepalen? (...) hoe kan je dat (onder)scheiden van gedachten? behalve die
>neuro-biochemische zaken 'zit' er toch niks in dat brein?

 Precies.

 Vandaar het pseudo-materialisme van orthomolecaire kwakzalvers. Doorgaans
 gaat het over iets raars (men komt bij een kwakzalver nadat het reguliere
 circuit er niets mee aankon); dat wordt geweten aan 'een stofje' dat 'be-
 streden moet worden' of 'geblokkeerd is'. En dat 'geschiedt' dan met een
 pilletje. Vervolgens slaat het orthomoleculaire consumeren toe - en daar
 is het allemaal om begonnen. De rest is flauwekul.

 Gisteren meldden Hoogervorst en Kingma dat ze de wet willen veranderen
 waardoor dergelijke praktijken vervolgd kunnen worden. De Inspectie mag
 alleen reguliere artsen aanpakken; kwakzalvers vallen onder het O.M. En
 dat wordt dwarsgezeten door Donner en rechters die hun vingers er niet
 aan willen branden. Dus gebeurt er niets - ook niet als er wordt gemoord.