Rob Oudkerk over 'neurobiologische stoornis' politici

Fri Nov 11 16:55:41 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Eerst effe lachen (deze is dus erg leuk),
    http://www.parool.nl/columnisten/joep_bertrams/beeld/111105-oudkerk.gif

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL>,
>Overigens herken ik bij Oudkerk een natuurkundige benadering voor een
>psychologisch probleem. En dat perspectief propageer jij toch ook
>menigmaal?

 Als materialist geloof ik niet in het bestaan van de psyche/psycho-
 logische problemen. Wel is het zo dat veel mensen hun fantasieen als
 'denken' bestempelen (omdat ze nooit hebben leren denken weten ze
 niet beter) en door dat soort spinsels kan men zich beter niet laten
 leiden.

 Rob Oudkerk lijkt een beetje in de fuik van de orthomoleculaire genees-
 wijze terecht te zijn gekomen. Daar sublimeert men psychische zaken
 immer tot een stofje. Een soort pseudo-materialisme/kwakzalverij dat
 gepaard gaat met aggressieve handel in onwerkzame pillen.

 Erik van den Muijzenberg <muijz at DDS.NL> forwarde uit het Parool,
>Onderzoekers hebben zijn idee afgedaan als 'pure onzin. Meneer heeft
>het over zijn hormonen. Maar dat soort hormonen wordt niet in de
>hersenen aangemaakt,'

 Precies. Dat is dus dat orthomoleculaire gedoe - die noemen een der-
 gelijk sublimeren 'schizofrenie' (niet te verwarren met schizofrenie
 uit de reguliere geneeskunde, trouwens). Allerlei stofjes zouden de
 inhoudelijke kant van het denken van mensen bepalen. En dat is natuur-
 lijk onzin, dat gaat alleen op voor de biochemische kant van het func-
 tioneren van het brein.

 Rob Oudkerk moet een beetje streng toegesproken worden...