Waar gaan we naar toe in Europa?

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue Nov 8 23:40:21 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ik heb dat niet gevolgd eerlijk gezegd, maar is irrelevant als je het mij
> vraagt. Zijn recente uitspraken zijn levensgevaarlijk en diskwalificeren
> de man dus voor elke politieke machtsfunctie. Zo'n man moet je gewoon niet
> willen hebben. It's as simple as that. Daar ben ik teveel democraat voor.

Als hij nou had gezegd we gaan de "buitenlanders" eruit zetten, zoals Le
Pen, dan was ik het helemaal met je eens geweest. En dat hij dan verder
goede dingen als liberalisering van de arbeidsmarkt bepleit, is dan
inderdaad niet meer relevant, zelfs niet als dat op zich juist goed is
voor minderheden. Maar als ik het goed heb begrepen heeft Sarkozy altijd
duidelijk een onderscheid gemaakt tussen het aanpakken van illegalen die
in de criminaliteit zijn beland en allochtonen in het algemeen. Hij is
overigens zelf kind van immigranten, ik geloof dat hij een joods griekse
moeder en een hongaarse vader heeft.

Zijn Kaercher-opmerking was dacht ook niet gericht op allochtonen in het
algemeen. Blijkt dat toch zo te zijn, ja dan moet de man acuut weg. Maar
gezien zijn achtergrond en verleden lijkt me dat erg sterk. En ja, ik wou
dat hij deze woorden niet had gebruikt. Ik heb hem enige tijd geleden al
spierballentaal horen gebruiken en was daar ook niet blij mee.

> Mijn vergelijking met Hitler was slechts bedoeld om aan te geven dat je
> dit soort anti-democratische uitspraken nooit en te nimmer moet accepteren
> in een democratie. Dat is veel te gevaarlijk. De man moet zich diep gaan
> schamen en zo snel mogelijk oprotten.
>
> Een wedervraag: Wanneer moet een politicus in een democratie aftreden, als
> zelfs deze uitspraken daarvoor naar jouw mening niet voldoende aanleiding
> geven?

Als de woorden toch blijken te zijn geweest wat ik dacht dat ze niet
waren. Of als je vindt dat hij onvoldoende "veiligheidsmarge" heeft
genomen met zijn woorden, iets wat hij zich met zijn verantwoordelijke
functie niet kan permitteren. Ik heb er niks op tegen dat er kritiek op
zijn woorden komt. Ik wou alleen maar aangeven dat ik Sarkozy niet als de
oorzaak van het probleem zie. Ik zou ook niet willen dat hij werd
gedwongen om af te treden (tenzij ik zijn woorden dus toch verkeerd heb
uitgelegd). Ik hoop dat hij de volgende president van Frankrijk wordt.
Niet omdat ik zo'n fan van de man ben, daarvoor zegt hij teveel dingen
waar ik het pertinent mee oneens ben, maar omdat hij mij de meest
geschikte kandidaat lijkt. En dat is meer een slechte beurt voor de Franse
politiek dan een goede beurt voor Sarkozy.