Waar gaan we naar toe in Europa?

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Mon Nov 7 22:14:43 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Eens Bert, maar het probleem is ook hier het maatschappelijk draagvlak. Nu
> verdere Europese integratie de burger door de strot duwen zal de spiraal
> naar extremisme alleen nog maar versterken.

Ik vrees dat je daarin helemaal gelijk hebt.

> Vandaar mijn pessimistische
> conclusie; het is waarschijnlijk al te laat voor structurele oplossingen.
> Overal in Europa slaat men reeds de conservatieve protectionistische weg
> in, zeker als je afgaat op het volksgevoel.

We moeten natuurlijk niet meteen alle hoop opgeven. Een optie die mij
steeds aanlokkelijker voorkomt is om de structurele hervorming flink te
versnellen gepaard met een fors oplopend begrotingstekort om de pijn te
verzachten. In ruil voor een grote schoonmaak (maar dan ook echt) zouden
we de EMU-norm misschien tijdelijk maar los moeten laten.

> De meest gevaarlijke man momenteel is nog wel die Sarkozy. Die man moet
> echt gestopt worden. En het ergste is dat een meerderheid in Frankrijk
> zijn optreden steunt.

Met alledrie deze uitspraken ben ik het niet eens. Ik denk dat je gelijk
hebt dat Sarkozy's woorden de situatie verder uit de hand hebben laten
lopen, wat niet natuurlijk wegneemt dat geweld volstrekt onacceptabel is.
En Sarkozy's woorden waren ongetwijfeld om populistische redenen gekozen.
Toch is Sarkozy zeker geen volksmenner als Le Pen, in tegendeel. Hij heeft
positieve discriminatie voorgesteld, is een van de pleitbezorgers geweest
van een nationaal orgaan van moslims (CFCM) en heeft bepleit dat
immigranten stemrecht zouden krijgen bij lokale verkiezingen. Ook wil hij
het mogelijk maken dat moskeeen financiele steun van de staat krijgen om
extremisten de pas af te snijden. Om zich tegen kritiek van rechts in te
dekken kiest hij tegelijkertijd voor stoere taal en een harde aanpak van
criminele immigranten. Verder is hij de enige politicus van betekenis in
Frankrijk die radicale hervorming van de arbeidsmarkt bepleit. En dat is
natuurlijk een van de belangrijke dingen die moeten gebeuren om de
onderklasse van ethnische minderheden weer een kans te geven. Ook op het
gebied van die hervormingen moet hij zich weer indekken, vandaar ook zijn
moeilijk te verteren protectionistische en dirigistische optreden af en
toe. Sarkozy is denk ik de beste hoop voor verbetering in Frankrijk en de
beste hoop voor de relschoppende jongeren. Wat een tragische ironie.