Fillumpie

Mon Nov 7 15:15:22 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik heb het fillumpie niet gezien - maar smakeloos klinkt het wel. Zoiets
doet men toch niet behalve als men een leuke persiflage wil maken. (En
dan laat men Dittrich al wandelend Van Mierlo tegenkomen of zo).

Stel dat Wouter Bos zoiets geflikt zou hebben... D66 zou ziedend van woede
gereageerd hebben... en nu doet D66 het zelf...

Bron:  Volkskrant
Datum: 5 november 2005

D66 geergerd over act Dittrich als Van Mierlo
Van onze verslaggever

DEN HAAG - In D66 is ontstemd gereageerd op het optreden van partijleider
Dittrich in Netwerk donderdagavond. Volgens Dittrich is er sprake van
kwade opzet.

Dittrich was te zien in een soort imitatie van het legendarische
verkiezingsfilmpje uit 1967 waarin D66-oprichter Hans van Mierlo in een
regenjas langs de grachten van Amsterdam loopt.

Dittrich liep op dezelfde wijze door de Leidsestraat. En, net als bij Van
Mierlo, klonk in de voice-over Dittrichs stem over de toekomst van de
partij. Netwerk toonde het samen met het oude Van Mierlo-filmpje, en
kondigde het item aan als: 'Het D66 van Van Mierlo bestaat niet meer.'

De oprichter liet vrijdag weten dat hij de uitzending 'buitengewoon
onaangenaam' vond. Meer wilde hij niet zeggen: 'Ik heb besloten het
aan ieders goede smaak over te laten daarover te oordelen.'

Dat gebeurde donderdagavond al. 'Ik ging door de grond toen ik het
zag', zegt een D66'er. Roger van Boxtel, D66-minister onder Paars:
'Ik ben er niet mee ingenomen, in de pot piesen waarin je zelf bent
groot geworden.'

Volgens Dittrich heeft Netwerk zich niet aan de afspraken gehouden. Hij
had juist een parallel met het beroemde Van Mierlo-filmpje willen
vermijden en was daarom niet over de gracht gelopen, zoals Netwerk had
voorgesteld.

Dittrich had wel toegestemd in buitenopnamen en voorgelezen uit zijn
manifest. 'Ik wil me natuurlijk nooit meten met Van Mierlo. Ik probeer
op zijn erfenis voort te bouwen en hem aan te passen aan de behoeften en
mogelijkheden van deze tijd.'

Dittrichs medewerkers zeggen dat Netwerk had beloofd de parallel met het
Van Mierlo-filmpje niet te trekken. Maar volgens Netwerk wisten zij en
Dittrich wel degelijk wat de makers beoogden en hebben ze nu spijt.

--------
(c) 2005 PCM