Analyse: Jonge democraten tegen Vrijheid van vakvereniging, voor fascisme

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Fri Nov 4 21:59:46 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Uiteraard ontken ik het wel! Wij vinden dat de vakbonden in de huidige
> vorm niet iedereen vertegenwoordigen en pleiten voor een Nationale
> Ondernemingsraad met - hier komt het - een democratische legitimatie.
> Vakbonden kunnen daarin dus gewoon deelnemen. Ja, wij pleiten tegen de
> vakbonden in de huidige vorm maar we bieden een alternatief dat zorgt
> voor een bredere basis in de bevolking, niet een smallere!

Dat is waar en inderdaad een voordeel. Maar er zitten ook twee knoepers
van nadelen aan vast: je vervangt directe democratie door representatieve
democratie en je centraliseert wat helemaal niet gecentraliseerd hoeft te
worden. Er is genoeg op de machtspositie van de vakbonden (maar niet hun
bestaan!) aan te merken, maar dit voorstel van jullie vind ik een eigen
doelpunt.