Analyse: Jonge democraten tegen Vrijheid van vakvereniging, voor fascisme

Ger gmw.arts at HOME.NL
Fri Nov 4 11:37:01 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Wij zijn niet trots op een asociale samenleving, wij ageren daar juist
> tegen! Wij zien alleen dat de vakbonden een belangengroepering zijn die
> een beperkt gedeelte van de maatschappij. Hun roep om het handhaven van
> de huidige VUT en prepensioen regelingen, betekent dat voor ons (de
> jongeren) er later helemaal geen verzorgingsstaat over is.

Goh zeg, onderzoek laat zien dat de jongeren helemaal niet nadenken over hun
pensioen. Dan moet de levensloopregeling ook maar de vuilnisbak in, want die
geet ook de mogelijkheid eerder te stoppen dus? Allemaal langer gaan werken
om de jongeren straks eerder met pansioen te kunnen laten gaan, waar ze niet
eens over willen nadenken?

> Hierna volgt wat het dichtst bij een argument komt - wij zouden tegen
> vakbonden zijn omdat dit een sociale structuur is en die haten wij.
>
> Ook hier tast ik in het duister. Wij ageren tegen de huidige vakbonden
> die niet doen wat ze zouden moeten doen - alle werknemers
> vertegenwoordigen. Er zijn zat sociale structuren die we op waarde weten
> te schatten, maar aan sociale structuren die ongelijkheid in de hand
> werken hebben wij een hekel ja.

Zoals elke belangenorganisaties vertegenwoordigen ze hun leden. Als
werknemers graag vertegenwoordigd worden staat niets hen in de weg om lid te
worden. En de niet-leden plukken ook graag de voordelen van de bonden als ze
zaken binnenhalen die ze ook krijgen via oa de AB-verklaringen.

> U stelt dat wij pro-Europa zijn en -eerlijk is eerlijk- daar heeft u
> helemaal gelijk in! De vreselijke hongersnoden heb ik echter gemist. Ik
> weet wel dat Europa zorgt voor meer welvaart (in sommige kringen een
> vies woord, maar wie geld verdient lijdt geen honger, zo simpel is dat).

Heel simpel, en de hongersnoden kan je afkezen aan het snel groeiend aantal
voedselbanken in Nederland.Je bent een van de hele weinigen die de welvaart
vanuit de EU ervaart.

> [...]
> verhaal kunt betogen dat wij structuren willen afbreken en nog geen
> halve pagina verder kunt stellen dat we willen behouden.
>
> Uw reactie is een scheldkannonnade, meer niet.
>
> Ik nodig u uit om het komend congres de discussie aan te gaan. Op
> inhoudelijke gronden. Ja, wij hebben een probleem met het beleid van de
> andere vakbonden. En ja, wij hebben een alternatief. Een alternatief dat
> ervoor zorgt dat alle werkenden, jong en oud op een goede manier
> vertegenwoordigd worden. Wij pleiten voor een nationale
> ondernemingsraad. Aanstaande zaterdag zullen we alles vertellen over dit

Meer eigen verantwoordelijkheid, meer eigen keuze, was toch de slogan? Hoe
moet dat nu met de werknemers die niet vertegenwoordigd willen worden maar
het zelf willen doen? En wie zou een nationale OR moeten financieren? Toch
maar iedereen verplichten? En de keuzes maken dan?

> Ik nodig u uit te luisteren naar ons pleidooi. Wij zijn een politieke
> jongerenorganisatie met het hart op de juiste plek en we willen onze
> ideeën graag onder het voetlicht brengen.

Het hart op de juiste plek als het gaat over de jongeren.
De ouderen en jouw ouders wellicht, die jouw studie hebben opgehoest, vele
jaren de rug gekromt hebben, op de baricade gestaan hebben om te zorgen dat
je nu werkt onder redelijke omstandigheden, etc etc, moeten meer solidair
zijn aan de jongeren. Dezelfde jongeren die aangeven niet eens voor hun
eigen AOW of pensioen te willen betalen en graag eerder willen stoppen met
werken? O ja, je erft straks misschien het huis waar ze lang voor gewerkt
hebben, dat zal de oudedagsvoorziening worden voor je.

Ger