Gogh en Fortuin (magog)

Aart van Boeijen aleph at LUNA.NL
Thu Nov 3 12:12:57 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Gisteren naar tweevandaag gekeken en de daar de ogerustheid aangehoord over de vrijheid van meningsuiting in een jouralistiek programma van enig belang in ieder geval met enige pretentie.
Wat mij opviel is dat de moord op Fortuin (en men moest daar wel iets over zeggen) totaal oppervlakkig werd behandeld.
De tendens was dat deze moord niets te maken had met de moord op van Gogh, want de moord geschiedde door een Nederlander met vage politieke overtuigingen en de moord op van Gogh was een onderdeel van internationaal terroristische samenzwering van de politieke Islam en geschiedde door een Nederlander van Marokkaanse afkomst. Met name daardoor was de 'vrijheid van meningsuiting' in levensgevaar.

De politieke opvattingen van de moordenaar van Fortuin zijn helemaal niet onduidelijk, ze hebben te maken met een radicale vorm van het anti-globalisme. De moordenaar echter is voor de meeste Nederlanders goed te volgen en daarom minder bedreigend, ze kunnen zelfs enige sympathie opbrengen voor zijn standpunt hoewel ze natuurlijk de methode verwerpen.

Ik heb met geen van beiden iets, behalve dan dat ik de wijze waarop zij om het leven kwamen betreur. Ik verbaas me echter over de verschillende benadering van de beide moorden. Waar komt die vandaan?
Fortuin was een Rotterdammer en werd hoofdzakelijk betreurd door Hollandse plebejers en kapitalistische patjepejers, van Gogh een Amsterdammer en wordt betreurd door kunstenaars en columnisten (meestal met een mond die groter is dan hun kunst).

Zou dat het zijn, of misschien ook dat een bedreiging van buiten altijd confortabeler aanvoelt dan een van binnenuit?

Aart van Boeijen