Balkenende staat voor gek, zegt hij

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Mon May 30 23:35:31 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Bedoel je voor de deadline, of erna? Erna betekent dat het verdrag
> dood is. Ervoor verandert niets aan het 'tempo'.

Daar had ik eigenlijk nog niet over nagedacht. Maar ik denk dat we in goed
fatsoen niet voor eind 2007, begin 2008 een nieuwe poging kunnen wagen.
Dan lopen we daardoor al vertraging op en ook nog eens omdat alle andere
landen dan alsnog ja zouden moeten zeggen.

> Ik ook uiteraard. Laten we dan ook maar hopen dat juist die
> Fransen instemmen. CSPAN zond een paar weken geleden dat debat van
> Chirac met een 50tal jongeren integraal uit. Mij viel vooral op dat
> die jongeren meer protectionistische maatregelen tegen oost-europa
> (maar ook china en india uietraard) eisen. Allemaal erg links
> conservatief. En in die richting moet het verdrag dus worden
> bijgestuurd om die Fransen later alsnog voor te laten stemmen.
> Maar nogmaals, bij die Fransen weten we tenminste waar we aan
> toe zijn mocht het een Nee worden.

Het gekke is dat Nicolas Sarkozy nog wel eens flink van een en ander zou
kunnen gaan profiteren. Misschien wordt hij morgen zelfs al tot
minister-president benoemd. Hij heeft gezegd en na de uitslag ook nog eens
herhaald dat het roer in Frankrijk drastisch om moet, in de zo
vermaledijde neo-liberale richting dus. Aan de andere kant heeft ook hij
gepleit voor belastingharmonisatie (omhoog), Europese kampioenen en is
zijn broer voorzitter van de lobbyclub voor de Franse textielindustrie
o.i.d. dus helemaal ideaal vind ik hem niet.

Trouwens gisteren nog even naar TV5 gekeken. Ik vond het snelle en
geagiteerde Frans behoorlijk lastig, dus ik heb maar zo'n 70% kunnen
verstaan, maar het deed me deugd dat een duidelijke meerderheid voor
verdere Europese integratie was, en dat er ook politici waren die
duidelijk stelling namen tegen het huidige economische systeem in
Frankrijk.