Huisartsenstaking

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sun May 29 19:21:10 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ja hoor lekker zeg, fijn onderhandelen waarbij de ene partij de centen in
> handen heeft.

HALLO?!? Dat is toch de gewoonste zaak van de wereld? Als jij met de
schilder onderhandelt o.i.d. heb jij toch ook de centen in handen? Maar
hij is degene die goed kan/wil schilderen. En als je met een werkgever
onderhandelt, heeft die de centen in handen. En jij hebt weer de arbeid.
Je hebt allebei iets wat de ander wil, de belangen zijn niet helemaal
tegengesteld (want dan ging je er om knokken), ook niet helemaal gelijk
(want dan werkte je samen), dus ga je erover onderhandelen.

> Wat heerlijk zeg een huisarts die dadelijk alle tijd voor me neemt maar
> zijn
> praktijkkosten niet meer kan opbrengen, moet rondrijden op een bromfiets,
> geen sekretaresse meer heeft voor de afspraken etc.

Zolang zijn eigen tarief nog hoger is dan dat van de secretaresse m/v zal
hij haar in dienst houden, anders is hij nl dief van zijn eigen
portemonnee. En als hij zo laag gaat zitten dat hij er niet meer van kan
leven, houdt hij dat ook niet lang vol. Tussen dat punt en het huidige
inkomen van de arts zit een groot gapend gat. Ergens daar tussenin zit de
gulden middenweg. En bij die gulden middenweg verdient hij minder dan nu,
maar nog steeds genoeg om van te leven. Zo gaat het toch bij elke
onderneming?

Om het even concreet te maken: als de arts nu eens het deel dat hij nu
boven het modale inkomen verdient door twee deelt en de ene helft zelf
houdt en de andere helft steekt in meer tijd voor zijn patienten. Dan moet
hij de andere helft dus delen door de gemiddelde omzet per klant en zijn
klantenbestand met dat aantal terugbrengen. En met klant bedoel ik degene
die hem als zijn huisarts heeft opgegeven bij de verzekeraar, niet alleen
de mensen die ook echt ziek zijn. Dan heeft hij voor elke klant meer tijd
en verdient hij nog steeds bovenmodaal.

Dat zou hij nu al kunnen doen, maar dat doet hij niet. Puur commercieel dus.
Daar heb ik overigens helemaal niks tegen, zolang we maar zorgen dat we
een goede basisverzekering en voldoende hoge zorgtoelage hebben. Maar
laten we alsjeblieft niet doen alsof die artsen niet commercieel zouden
zijn en de verzekeraars wel. Die zijn allebei net zo commercieel als de
rest van de bevolking.

> Ik hoorde laatst van een kabinet dat zichzelf 30% meer loon toedacht. Laat
> ze Balkenende en consorten ook eens loon naar werken geven dan moeten ze
> geld meebrengen.

Misschien heb je daar wel gelijk in, maar dat doet aan mijn argument niks
af. Hooguit betekent het dat Balkenende geen recht van spreken heeft. Als
Balkenende teveel krijgt, moet hij minder krijgen of beter nog: moet hij
weg. Als huisartsen teveel krijgen, moeten zij minder krijgen. De
afwegingen zijn allebei belangrijk maar staan los van elkaar.

> Erg makkelijk hoor, alle stakingen zijn toch zeker eigenbelang. Elke
> staking
> wordt toch georganiseerd om je belangen te beschermen.
> Alleen huisartsen mogen dat niet volgens jou?

Jazeker wel. Het ging me er maar om om even aan te geven dat de
tegenstelling liefdadige artsen - gemene commerciele verzekeraars niet
klopt. En trouwens: de arts krijgt de vaste vergoeding per patient om
beschikbaar te zijn. Als hij dat niet is, hoort hij ook minder geld te
krijgen. Als je staakt, krijg je ook geen salaris. En als je hebt
toegezegd beschikbaar te zijn en je bent het niet, hoor je zelfs
aansprakelijk te zijn voor de schade.

> Precies ja, die eikel wil er weer een bemiddelaar tussen zetten.

Goed idee, lijkt me, als ze er zelf niet uitkomen. Maar het lijkt me
verstandiger als ze eerst zelf nog eens met elkaar om de tafel gaan
zitten. Maar dit gaat dus niet om een nieuwe leemlaag tussen verzekeraars
en artsen die per geval gaan beoordelen wat er moet gebeuren.

> Jaja, een keer per jaar met een heel wat rompslomp eromheen.

Welke rompslomp bedoel je?

> Inderdaad, en jij ziet dat zieke mevrouwtje vanuit haar ziekbed dat wel
> organiseren?

Nee, maar de consumentenbond bijvoorbeeld wel. Of haar familie. Of jij en
ik. Of de vakbonden, die bemoeien zich tegenwoordig ook maar overal
tegenaan.

> Goed idee Martijn, ga maar meteen aan het organiseren. Je krijgt dan wat
> jongelui van de helpdesk aan de lijn die zitten te kijken of het al tijs
> is
> naar huis te gaan.

Als ze niet luisteren, moeten ze maar voelen, dan stap ik gewoon over. We
kunnen trouwens ook een club oprichten en samen naar de rechter stappen.
De consumentenbond is natuurlijk al zo'n soort club.

En als er een slimme verzekeraar opstaat die goeie service biedt, kan hij
zo enorm veel marktaandeel wegsnoepen bij de concurrent. Zo gaat het toch
ook bij allerlei andere verzekeringen? De zorg is een groeimarkt en zal
dat nog lange tijd blijven en bijna niemand in die sector weet nog hoe je
volgens marktwerking moet opereren. Daar moet dus nog goud geld te
verdienen zijn voor goede ondernemers. En de ervaring leert dat die op
geld afkomen als vliegen op een paardenvijg.

> En jij vindt het niet of bijna niet meer beschikbaar zijn van het OV een
> goede zaak? En dan vooral voor de mensen die erop zijn aangewezen of
> mischien voor het milieu?

Nee juist niet. Daarom vind ik dus dat de overheid moet zorgen dat tot in
het kleinste dorp fatsoenlijke huisartsenzorg beschikbaar is. Lijkt me een
kwestie van beschaving. Maar dan wil ik als belastingbetaler wel graag
waar voor mijn geld. Aanbesteden dus en goed opletten dat ze de boel niet
net als de bouwondernemingen zitten te flessen.

> En jij denkt echt dat hij doet?

Hangt van de minister af. Het vaststellen van het basispakket en de hoogte
van de zorgtoelages is een politieke keuze. Marktwerking is alleen maar
een mechanisme om te zorgen dat we waar voor ons geld krijgen. Als de
minister het niet goed doet, is dat een argument om hem naar huis te
sturen en geen argument tegen marktwerking in de zorg. Mijn keuze zou zijn
om een royaal basispakket en een royale zorgtoelage vast te stellen.