Zalm over TV-uitzending 'Eurobedrog'

Thu May 26 12:31:56 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  WebLog Zalm
Datum: 23 mei 2005
Ref:   http://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.exe?A2=ind0505&X=&L=d66&P=R59263

Maandag 23 mei
--------------

Dan op weg naar Hilversum. Begin met een interview op verzoek van Zembla
over de introductie van de euro. De interviewer (ondervrager) meent al
precies te weten hoe het zit en eist een bevestiging van zijn eigen
gelijk. Omdat ik dat niet wil geven, loopt het hoog op. Het geknipte en
geplakte deel (maak me geen enkele illusie over een evenwichtige weergave
gelet op de uitzonderlijke sfeer) is donderdag te bewonderen. Andre Szasz
- gepensioneerd directeur van de Nederlandsche Bank - is de kroongetuige
voor de stelling dat de gulden verkwanseld is. Vermoed dat hij niet op de
hoogte was van de recente CPB-analyse die aangeeft dat de Duitse Mark wel
was overgewaardeerd in 98/99 maar de gulden niet ondergewaardeerd ten
opzichte van het totale eurogebied. Houd er geen goed gevoel aan over.

--------
(c) 2005 Ministerie van Financien