De staat van de democratie anno 2005

Sat May 21 09:05:49 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Tjerk Jouwstra <tjouwstra at WXS.NL>:
>Als je euroscepticus bent en tegen stemt, en niet vanwege de regen, de euro
>of Brinkhorst of zo, dan moet je ook kunnen aangeven wat je van Europa wil,
>en hoe je dat kan bereiken.

 Wat mij betreft is het Euroskepticisme niet iets waar men vanuit gaat maar
 iets waar men bij uitkomt. Zelf loop ik nimmer achter ideologieen aan (bijv.
 het liberalisme), religies, leefwijzen en wat al niet meer. En dan is men
 snel skepticus.
 Ik moet dus niets hebben van die 'Europese familie' waar de voorstanders van
 Europa het almaar over hebben. Ik denk liever zelf, heb al een familie en heb
 geen behoefte aan een surrogaat daarvoor. Er bestaat net zo min een 'Europese
 familie' als een 'Duizenjarig Rijk' van de nazi's of dat internationale
 gedoe van de communisten. Het is allemaal apekool.

 Ik zie dat Europa mislukt is. Dat degenen, die tot die familie behoren, op
 twee gedachten hinken: de nationale en de Europese identiteit. Daar komen
 ze dus nooit uit - en dat uit zich aan het creeeren van steeds meer rand-
 condities (barrieres) aan datgene dat in hun redenering nog mogelijk is.
 Ze kunnen geen kant meer uit.

 Oplichting is het gevolg. Gisteren poogde EU-voorzitter Luxemburg nog de
 Nederlandse kiezer om te kopen met lastenverlichting terwijl de Commissie-
 voorzitter de lasten voor Nederland aanmerkelijk wil verzwaren. Maar dat
 laatste mogen we even niet weten, want komt niet goed uit.
 Neelie Kroes wil Artis en Blijdorp de nek omdraaien omdat beide dierentui-
 nen de Londonse 'Zoo' zouden bedreigen. Kijk, da's nu typisch Europa. Geen
 mens neemt zoiets serieus - tenzij men Europa-gelovige zij.

 Gisteren stelden de voorstanders van het referendum ons concentratie-kampen
 en genocide in het vooruitzicht als we tegenstemmen. Het feit wil dat de
 directe aanleiding voor mij om niet meer te stemmen voor het Europese pseu-
 do-parlement het onvermogen van Europa was om zelfs maar te reageren op
 de genocide in Yougoslavie. Tot dat moment hoopte ook ik dat het ooit nog
 iets zou worden met Europa. Maar wie na massamoord nog zoiets met z'n stem
 steunt, is daaraan medeschuldig. En dat ben ik dus niet.

 Nederland moet uit de EU, de Gulden moet terug en we moeten weer denken wat
 we zelf willen. De gedachten van de voorstanders van Europa zijn vrij ern-
 stig gestoord en de afgelopen jaren hebben we in eigen land gezien waartoe
 deze lieden in staat zijn.

 En het wordt alleen nog maar erger... dit is nog maar het begin.
 Ik heb trouwens alles dat thans gebeurt op deze lijst voorspeld...