De staat van de democratie anno 2005

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri May 20 22:38:29 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc:

Onderwerp: Re: De staat van de democratie anno 2005

 Tjerk Jouwstra <tjouwstra at WXS.NL>:
>Maar mijn argwaan is gelegen in het feit, dat onze Nederlandse constitutie
>geen oplossing biedt voor het geval het raadplegend referendum Neen luidt,
>de Tweede Kamer derhalve haar goedkeuring aan dit verdrag ontzegt en de
>regering haar handtekening onder het verdrag handhaaft. Dan zijn we dus
>gewoon akkoord,

 Is deze optie dan mogelijk ?

Tjerk: Ja, deze optie is mogelijk en uit het betoog van Rita Verdonk in
Barend en Van Dorp van afgelopen woensdag maak ik op, dat deze ook al op
kabinetsniveau is doorgesproken. Carla Peis reageerde overigens in hetzelfde
program een dag later op een zelfde manier.

Marc:
Tweede (en Eerste) Kamer moeten toch voorstemmen om het goed te keuren
 en zolang dat niet gebeurt, is het verdrag niet rechtsgeldig. Op de
 lange baan schuiven (tot na het U.K.-referendum bijvoorbeeld) kan weer
 wel. Het verdrag treedt toch pas in werking nadat de parlementen het
 geratificeerd hebben ?

Tjerk:
En hier zit dus een constitutioneel gat in onze eigen Grondwet.

Marc:
 --> Ik gok erop dat er na een 'tegen' voorlopig niets gebeurt. Dat het
     parlement simpelweg niet stemt.
Tjerk:

Ook Engeland wil een referendum houden, pas in 2006, dus voorlopig gebeurt
er niets. Maar wat voorligt, is een product van jaren onderhandelen tussen
25 landen. Spanje en Polen waren bijvoorbeeld hier tegen, omdat ze invloed
moesten inleveren ten opzichte van hun positie in het verdrag van Nice. Je
mag graag terug verlangen naar het Nederland van Ard en Keesie, een eigen
zelfstandige natie en zo, maar die heeft in de huidige wereldconstellatie
niets in te brengen: op een globe met een normale schaal vind je het land
niet eens terug. Er valt ook niet zoveel meer te onderhandelen, en de
huidige werkelijkheid (25 vertegenwoordigers van landen die dit willen)
krijg je niet meer terug.

Als je euroscepticus bent en tegen stemt, en niet vanwege de regen, de euro
of Brinkhorst of zo, dan moet je ook kunnen aangeven wat je van Europa wil,
en hoe je dat kan bereiken.

Groet,

Tjerk