De staat van de democratie anno 2005

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri May 20 21:24:01 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc schreef:

>Ik neem even de highlights van de afgelopen dagen met jullie door...<

>* Het Kabinet werpt z'n gewicht in de referendum-strijd en vervolgens
  klaagt het dat mensen tegen gaan stemmen om daarmee hun afkeuring te
  laten blijken van het kabinetsbeleid.<

Tja, het referendum gaat over het intergouvermenteel verdrag tot het
invoeren van een wat praktischer constitutie, het referendum is in zich een
serieus instrument en dan lijkt het mij niet opportuun om met dat referendum
hele andere vragen te beantwoorden. Dan kun je beter het instrument
referendum afschaffen. Mark Giebels constateerde dat al. En het getuigt
natuurlijk van enig kortzichtigheid, want het kabinet treedt niet af en de
europese constitutie blijft onwerkzaam, als het resultaat negatief is.

>* Minister Verdonk voert campagne voor de Grondwet maar denkt dat het
  Kabinet, en niet de Kamer, de Grondwet moet ratificeren.<

Ik heb hier ook wat argwaan. Nog even op een rijtje: het gaat om een
intergouvermenteel verdrag. Krachtens art. 90 Grondwet mag de regering
namens ons zulke verdragen sluiten en krachtens art. 92 aan
volkenrechtelijke organisaties bevoegdheden tot wetgeving, bestuur en
rechtspraak overdragen. Met betrekking tot de E.U zijn we daar al mee
begonnen in 1952, en toen al is een stukje van onze souvereiniteit aan de
Hoge Autoriteit overgedragen. Maar artikel 91 lid 1 Grondwet bepaalt
vervolgens, dat het Koninkrijk slechts aan verdragen gebonden is na
voorafgaande goedkeuring van de Staten-Generaal. De regering heeft het
verdrag gesloten, en er zelfs relatief meer uit gesleept dan de positie van
Nederland dat in Europa zou rechtvaardigen (maar ja, Nederlanders, grote bek
he). De Tweede Kamer heeft vervolgens eindelijk besloten, deze goedkeuring
aan een referendum te verbinden (wat inderdaad geen goede keuze is, waar
blijft Jambon nu?), en nu wil een ieder tegen gaan stemmen omdat het regent,
de euro te duur is, Nederland niet mee mag doen met het songfestival, de
Portugese meeuwen onze kust zouden kunnen bevuilen of een Andorraanse schone
achter de kassa in Venlo tegen een redelijk loon zou kunnen gaan werken.

Maar mijn argwaan is gelegen in het feit, dat onze Nederlandse constitutie
geen oplossing biedt voor het geval het raadplegend referendum Neen luidt,
de Tweede Kamer derhalve haar goedkeuring aan dit verdrag ontzegt en de
regering haar handtekening onder het verdrag handhaaft. Dan zijn we dus
gewoon akkoord, en een motie van wantrouwen uit de TK of EK zal het niet
halen. Het instrument referendum kan dan in de prullenbak, niet eens bij het
gescheiden afval.

* Oud-premier Kok wordt van stal gehaald en bazelt als een Alzheimer-
  patient. Ook hij weet niets van de Grondwet af.

Kok had weinig van een Altzheimer patient en reageerde een stuk beter en
fatsoenlijker dan een aan dreigende spasmen ten ondergaande Fluks. Hij had
een helder en consistent betoog, waarom we ja moeten stemmen, en dan heb je
geen argument in huis voor neen, behalve een dombo kwalificatie als
Altzheimer.

De rest laat ik maar voor het archief.

Groet,

Tjerk