Progressief-neen tegen Grondwet

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Fri May 20 15:39:58 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Eindelijk eens een 'normaal' stuk... Overigens: gisteren bij Standpunt.nl
> hoorde ik Boris-II ook normaal over het referendum praten. Het kan dus
> best.    :-)

Inderdaad, een goed stuk. Ik ga nog steeds voor stemmen, maar een goed stuk.

> 'De zogenoemde codecisie ofwel de medebeslissingsprocedure. Dat betekent
> dat het Europees parlement nooit in zijn eentje een wet kan aannemen of
> verwerpen. Overal is dat gebruikelijk. Maar in Europa moet het parlement
> eerst met de Raad van Ministers de achterkamer in. Dan moet er een
> compromis komen, en pas dan kan het parlement erover stemmen. Dat was al
> zo en dat blijft zo met deze Grondwet. Tel daarbij op dat de 'Europese
> president' voor 2,5 jaar wordt aangewezen door de Raad van
> Regeringsleiders. Wat zou er logischer zijn dan die persoon aan te wijzen
> [...]

Tja, is het glas half leeg of half vol? Maar codecisie op de meeste
terreinen is dacht ik al een heel grote stap voorwaarts. Helaas nog steeds
geen recht van initiatief. Dat het parlement is zijn eentje geen
beslissingen kan nemen vind ik niet zo vreemd. De Raad van Ministers is in
zekere zin een soort Senaat, zij het een tamelijk bizarre.

> 'Als ze nou eerlijk zouden zeggen: wij vinden die tekst ook niet zo bie,
> maar het is het beste wat er nu uit te slepen valt. Maar dat doen ze niet,
> ze dreigen met hel en verdoemenis. Zo'n Brinkhorst die zegt dat het licht
> uitgaat als Nederland nee zegt. Volslagen bangmakerij. Er is een taboe op
> het nee-stemmen, wij zouden Europa daarmee naar de knoppen helpen. Dat
> gevoel voor drama moet er absoluut af. Het enige wat er gebeurt is een
> jaar of twee vertraging.'

Is dat wel echt zo? Alleen maar twee jaar vertraging?