Brinkhorst niet blij met EU referendum

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri May 20 00:55:36 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> ----- Original Message ----- From: "Henk Elegeert"

> Als het Nee wordt hoop ik dat je gelijk krijgt Henk.

Uit de informatie die ik tot mij kan nemen van mensen die
het ook hebben gelezen en dus gemotiveerd "Nee" zullen
stemmen blijken ook zij grote vragen (vraagtekens) te hebben
bij het komende functioneren van die europese democratie.

> Maar
> besef het volgende. De grote partijen in Nederland en het
> kabinet zijn allemaal voor deze grondwet.

Dat laten ze blijken maar vertikken het om in te gaan op de
bezwaren die er leven.

> Het enthousiasme voor het referendum leeft eigenlijk
> slechts echt bij D66.

Ja, en dat is echt belachelijk. Het geeft te denken dat in
40 jaar tijd andere politieke partijen niet in staat zijn
geweest een open en eerlijk debat aan te gaan en hun denken
bij te stellen. Dat geeft te denken hoor.

Het bevestigd overigens wel mijn stelling dat we aanbeland
zijn in een politieke partijen democratie. Van belang
(b)lijkt vooral vast te blijven houden aan

> Het kabinet en het CDA zijn er duidelijk
> ongelukkig over.

Ja, dat is een club die nog vasthoud aan inzichten verkregen
in het begin van de vorige eeuw. Hun ideeen over drugs zijn
(nog) geen spat veranderd. Jammer dat D66 niet meer beweging
tracht te krijgen in die vastgeroeste standpunten.

Waarom gaat dat godslaster artikel niet in de schredder?

Kom D66, laat je weer eens horen. Traks mag ik zelfs niet
meer schelden op die paus. Massamordenaar als je het mij
vraagt. Moreel defecte man die zich met het leven zelf
bemoeide van mensen terwijl die zich enkel met het
geestelijke bezig zou moeten houden.

Maar ik dwaal af .....

> De PvdA stelt al opkomstdrempels.

Die willen een democratie ala het oostblok van jaren
geleden. Alles zelf regelen tot en met het benoemen van de
burgemeester. UIt eigen kringe uiteraard, welke andere?

> En over de VVD hebben we het na de nacht van Wiegel ook
> maar niet meer.

Ook al zo'n vastgeroeste club.

> Mijn voorspelling is dus dat er een
> propagandamachine op gang gaat komen die de schuld gaat
> leggen bij het middel referendum en niet bij de grondwet.

Daar moet een tegen reactie op komen. Het is ook bovendien
niet de schuld van. De schuldvraag ligt namelijk bij de
politiek zelf.

> Oftewel, de grondwet is bijzonder goed, maar het
> referendum is een totaal ongeschikt middel voor politieke
> besluitvorming.

Nee, dat is niet juist. Het referedum is een gedrocht in
handen van de politiek.

> En probeer dan de nuance maar eens over
> te brengen, dat het hier om een slecht onderwerp voor een
> referendum ging en dat de burgers jarenlang zijn
> genegeerd als stakeholders in de Europese besluitvorming.

Ik weet het, lastig maar zal toch moeten gebeuren. Ook jij
weet dat het zo is. Het zou jammer zijn die moeite niet te
nemen.

> Ik zie die message niet gaan resoneren.

Dat weet ik nog eens niet. Kijk, een goede analyse neemt ook
de rol van de politiek zelf daarin mee.

> Een Nee kan slechts goed zijn voor de toekomst van
> directe burgerparticipatie als de politieke partijen de
> conclusie trekken dat de burgers niet voldoende betrokken
> zijn bij de besluitvorming over de EU grondwet, en de
> Euro, en de uitbreiding. En dat die burgerparticipatie
> verwezenlijkt moet worden voordat er een aangepast
> verdrag komt.

Eens. Het wordt ook tijd voor een evaluatie over de
democratie en het democratisch functioneren. Juist in het
belang van de EU op de langere termijn.

Voorspelbaar nu (bij aanname van EU-grondwet) is dat naar
andeere mogelijkheden gezocht gaat worden de belangen veilig
te stellen.

Het regentisme toont nu al aan dat het een lastig proces is.
  Bestuurlijke vernieuwing komt maar niet voor niets niet
van de grond.

> Maar dat is helemaal niet de message van de
> woordvoerders van de tegenstanders zoals Wilders, of de
> SGP, of zelfs de SP. Die willen helemaal geen
> bureaucratischer Europa, die willen de EU uitkleden.

Niet uit te sluiten is dat een en ander ook het gevolg is
van onvoldoende uitgewerkte (lees men weet niet waar men aan
toe is) democratische principes.

Verwacht je dan dat die na aanname wel voor zullen zijn?
Verwacht je medewerking? Verwacht je steun/ondersteuning?

En zijn dat geen EU burgers dan?

> En
> dus is het logisch dat, als dit verdrag wordt
> heronderhandeld voordat er een nieuwe stemming komt, dat
> het verdrag dan wordt gestript. Geen samenwerking op
> asielgebied bijvoorbeeld. Of toch maar God of die
> Joods-Christelijke onzin erin schrijven. Maar zeker niet
> meer burgerparticipatie.

Juist wel, er is zelfs geen andere optie.

> In tegendeel, men zal die burger
> eerder verder willen uitsluiten van het
> besluitvormingsproces vanwege de slechte ervaringen
> opgedaan met dit referendum.

Men (de politiek) zal na zich eens achter de oren hebben
gekrabt de les snel ter harte nemen. Of Wilders wordt de
nieuwe VVD.

> Tel uit uw winst.

Ik doe niet anders. :)

Henk Elegeert