SMS-alert en andere technieken

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed May 18 16:41:04 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik het niet hoog tijd dat er meer gedaan wordt met de moderne
communicatie-mogelijkheden van mensen in de straat om daarmee misdaad te
bestrijden?

Dit keer was het een berichtje van de politie naar de mensen die de
SMS-alert aan hadden staan, een mogelijkheid waaraan ik nog helemaal
niet gedacht had.

Maar de andere kant uit is nog veel effectiever (heb ik het al
uitgebreid over gehad hier).

Wat moet er gebeuren voordat dit in beweging komt. Moet iemand een
compleet geimplementeerd systeem gratis ter beschikking stellen, zodat
het na vijf jaar studeren leidt tot een project van nog eens 5 jaar, wat
dan na jaren in stadium van 90% voltooiing verkeerd te hebben in
arrenmoede maar weer afgeblazen wordt?

Is dit onze overheid?

Bart Meerdink

http://www.nu.nl/news/527368/51/Sms-bericht_lost_scootmobieldiefstal_op.html

Sms-bericht lost scootmobieldiefstal op

Uitgegeven: 17 mei 2005 22:40
Laatst gewijzigd: 17 mei 2005 22:41
TILBURG - Een kort sms-bericht heeft dinsdag de roof van een scootmobiel
opgelost. Na een melding bij de Tilburgse politie dinsdagmiddag, dat aan
de Tobias Asserlaan in de Brabantse stad een invalidenvoertuig was
gestolen, besloten agenten om een zogenoemd sms-alert te versturen.

Niet veel later konden twee 15- en 16-jarige Tilburgers worden
aangehouden. Zij waren met de scootmobiel aan het stunten, meldde de
politie dinsdag. Het is de eerste keer dat via sms-alert verdachten van
diefstal worden aangehouden.

De jongens waren gezien door een oplettende Tilburger die de sms-alert
op zijn mobiele telefoon had ontvangen. Hij waarschuwde de politie en
achtervolgde de jongens.

Sms-alert is een systeem bedacht door de Tilburgse politie. Inwoners van
het stadsdeel De Reeshof kunnen zich abonneren op de service. Als
bijvoorbeeld een inbreker actief is, verstuurt de politie een bericht.
Er hebben zich inmiddels 2600 mensen opgegeven voor de dienst.