'Limburgse politie laat criminelen lopen'

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed May 18 11:01:32 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Als de politie met 1700 man zulke ernstige dingen laat lopen, dan vraag
ik me af, waar houden ze zich dan wel mee bezig?

Is het niet hoog tijd dat met de we met de stofkam langs alle overbodige
activiteiten van politie en justitie gaan?

Zoals ik al eerder opmerkte, het duurt een eeuwigheid voordat zaken echt
tot en met de rechter afgehandeld zijn, zelf met uitzonderlijk simpele
zaken zoals de moord op Fortuyn.

Is het wel acceptabel dat er hordes mensen een jaar bezig zijn met 1
simpele zaak, en tegelijkertijd dat de politie grootschalig en
consequent faalt? Dat is echt schandalig.

En naast het stroomlijnen en versnellen van procedures en termijnen,
natuurlijk ook kijken of het niet gewoon simpeler kan.

Laatst hoorde ik een rechter zeggen dat mediation wel mooi en aardig
was, maar dat het slechts bij hoge uitzondering toepasbaar was.

Daar geloof ik helemaal niets van. En hoewel de plea-bargaining
toestanden in de VS schandalig zijn, lijkt het me zinvol als verdachten
er zelf ook belang bij hebben dat de zaak snel afgehandeld wordt. Dus
meewerken = lagere straf, niet meewerken en toch schuldig bevonden =
hogere straf. En zorgen dat er meer mogelijkheden zijn om in geval van
meewerken de zaak zeer snel af te handelen.

Dat spaart een enorme hoeveelheid mankracht en geld.

En hoe staat het met de vergelijkingen van de efficientie van de politie
in Duitsland en Nederland? Is daar nog iets uitgekomen?

http://www.nu.nl/news/527409/14/'Limburgse_politie_laat_criminelen_lopen'.html

'Limburgse politie laat criminelen lopen'

Uitgegeven: 18 mei 2005 07:55
AMSTERDAM - De politie van het korps Limburg-Zuid heeft wegens een
gebrek aan personeel geen tijd om de grote criminele bendes in de regio
aan te pakken. De bendes kunnen daarom hun gang gaan. "De criminelen
komen de grens over, plegen een delict, en wij hebben het nakijken", zo
zei korpschef Wim Velings dinsdag in Nova.

Volgens Velings zijn achttien grote bendes in zijn regio actief, die
voor het merendeel van de gepleegde delicten verantwoordelijk zijn.
Politie en justitie weten precies wie de daders zijn en waar ze wonen,
maar door capaciteitsgebrek moeten ze hen laten lopen.

De bendes houden zich bezig met drugshandel, inbraken, prostitutie,
overvallen en wapenhandel. "Ze kunnen hun gang gaan. Ze hebben vrij
spel", zegt Velings. Hij wil 300 agenten bovenop de 1700 die hij nu tot
zijn beschikking heeft. "Want als je nu kijkt naar onze lage
oplossingspercentages dan is het eigenlijk niet veilig", zegt Velings.
Hij zegt dat jaarlijks zo'n vierduizend zaken op de plank blijven liggen.

Remkes

Minister Johan Remkes (Binnenlandse Zaken) noemt het onaanvaardbaar dat
criminelen vrijuit gaan omdat de politie niet genoeg mensen heeft. Hij
kondigde een 'substantiële uitbreiding' van het politieapparaat aan. Hij
wilde niet zeggen hoeveel agenten Limburg erbij krijgt.